söndag 15 januari 2012

A Clash of Kings av George R.R. Martin

 

   Titel: A Clash of Kings

   Författare: George R.R. Martin

   Förlag: Bantam Bell

   Språk: Engelska

   Sidor: 969

   Andra boken av fem utkomna i A song of ice and fire

 

 

 

Five separate factions vie for control of the realm of the late Lord Eddard Stark, while an ancient form of magic, an everlasting winter, and an unearthly army threaten to return.

*******

Många är nog sugna på att läsa forsättningen på den här serien efter att sett HBO serien A Game of thrones. Det här är en fantasy serie i klass med Sagan om Ringen. Den har miljön, karaktärerna och intrigerna för att skapa ett nytt fantasy epos. Skillnaden från Tolkiens berättelse är avsaknaden av flertal varelser och sagofigurer samt gränsen mellan det goda och onda. Du får också följa flera olika huvudkaraktärer främst från familjen Stark men också från de andra huvudfamiljerna och dem som tjänar dem.

När man läser boken får jag en visuell bild av ett spelbräde med de olika familjkaraktärerna.  I sin sträva efter makt, rikedom, hämnd, lojalitet och kärlek fördelas personerna ut på brädet över landet. De utkämpar både inre och en yttre kamp  vilket får karaktärerna av verka komplexa och verkliga. Du har inte längre två fack signerade ond och god  utan mer en skala som drar mer eller mindre åt de olika hållen.

Jag tycker boken är bra men det är också ganska jobbig att läsa eftersom du har så många detaljer att hålla reda på platser, personer, familjer, intriger, hur folk är släkt med varandra och så vidare.  Det är tur man får en karta och register över allt annars hade jag varit helt lost. En sak jag irriterar mig är att man får bara följa en person per kapitel. Sedan dröjer det några kapitel innan man kommer tillbaka till den personen igen. Som fantasynörd är jag inte van vid detta. Jag vill veta vad som händer med den person direkt inte 90 sidor senare. Man tappar musten av det. Författaren har en tendens att ta in nya personer I berättelsen för att få en ny vinkel på exempelvis ett slag. Det blir lite för mycket ibland och huvudhistorien försvinner i alla detaljer.

I det stora hela mycket bra serie men du måste ha tålamod för detaljer och intresse för att veta bakgrunden till allt för ibland är det en låååång väg till ett slag eller avgörande strid. Betyger blir en fyra. Ett måste för alla fantasynördar.

4/5

utläst 2011/12/28

Resterande böcker i Serien Song of Ice and Fire

Trailer för Andra säsongen av Game of thrones

Hämtad från youtube 2012/01/22

5 kommentarer:

  1. Vet du hur de svenska översättningarna är? Jag är nog alldeles för ordnoggrann för att orka med över 900 sidor...! :0 Fnular på att läsa på svenska ist, lär spara många frustrerade timmar på det, om den är något å ha översatt, vill säga...
    Vet du när säsong 2 av TV-serien kommer? Kanske brinner i knutarna om jag ska hinna läsa innan dess? :/
    Eller kommer du te staun anytime soon? Kanske kunde lånat den på engelska av dig och se om jag pallar? :)

    SvaraRadera
  2. Gå in och kolla på sfbokhandeln om det finns en lär du hittade den där. Har dock ingen aning hur den är. Vet ingen annan som läst serien alls. Konstigt så många fantasy fantaster som man känner ;) Har ingen koll på serien heller, men jag tror del 2 kommer i vår nån gång. Om du vill låna del_1 har fröken Karin den. Annars är del två här nere i skåneland. Kan ta med den nästa gång man reser uppåt???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju höras när din nästa norrgående tågresa närmar sig? Men tror jag hoppar första boken, vet ju redan vad som händer och tror inte min hjärna skulle palla en förutsägbar tegelsten. ;) majQ sa att säsong 2 börjar i april, så det kanske är lika bra att jag försöker skaffa tag i boken själv, var på Bokia härom dagen och kollade, men de hade inte andra boken på svenska... Men skrik till när du kommer hitåt igen så får vi se hur landet ligger!

      Radera
    2. Haha mmm klarar inte heller förutsägbara tegelstenar ;) Vet inte riktigt när nästa resa blir men brukar inte dröja allt för länge. Jag tar med den iallafall nästa gång jag åker hem.

      Radera
  3. Ååårgh, måste kolla igenom första säsongen igen! NU!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...