tisdag 31 januari 2012

Tretton skäl varför av Jay Asher

 

 

Titel: Tretton skäl varför

Originalets titel: Thirteen Reasons Why

Författare: Jay Asher 2007

Förlag: Pocketförlaget

Språk: Svenska

298 sidor

 

 

Du kan inte stoppa framtiden. Du kan inte spola tillbaka det förflutna. Enda sättet att få veta hemligheten är att trycka på play.

* * * * * * *

Högstadiet. Minns ni? Jag mår dåligt bara jag tänker på det… Fy fan… Jag minns att jag i slutet av höstterminen i sjunde klass, räknade på hur länge det skulle fortsätta. Jag orkade inte med skiten. Jag ville bara bort. 5½ år till studenten… Jag har aldrig gillat att lära känna nya människor. De skrämmer mig. Men på högstadiet kände jag bara att ingen människa i staun var ny nog. De hade alla någon förutfattad mening om mig. 5½ år, intalade jag mig själv, sen kan jag flytta långt härifrån, dit ingen någonsin hört talas om mig. Vet ni hur lång tid 5½ år är för en 13åring…? Men det var så jag fick tänka, för att orka ta mig igenom det.

Den här boken handlar om just det. Att orka. Eller inte orka.

Vi får följa Clay som får ett paket med kassettband från en flicka som tagit livet av sig. En flicka han kände. En flicka som på banden säger att det finns tretton anledningar till att hon dog, att han är en av dem. Han börjar lyssna och kan inte sluta förrän han fått reda på varför. Jag gör likadant. Jag börjar läsa och kan sedan inte sluta och boken bara rinner iväg. Det är förvirrande i början men klarnar sedan alltför väl. Att människor kan tillåta andra människor att må så dåligt. Att det ska vara så svårt att be om hjälp. Att man kan behandla någon så illa… Alla borde läsa Tretton skäl varför. Tänk om alla hade läst den i sjunde klass, hade det förändrat någons beteende? Hade det gjort tonåren mer uthärdliga för någon annan?

När boken tar slut känner jag mig tom. Och arg. Men mest är jag bara så oerhört tacksam för att jag inte går på högstadiet längre…

4-/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...