torsdag 1 mars 2012

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

 

Titel: Cirkeln

Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren 2011

Förlag: Rabén & Sjögren

Språk: Svenska

516 sidor

Första delen i Engelsfors-trilogin

 

 

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem.

* * * * * * *

Det är snart ett år sedan alla skrek om Cirkeln och nu har jag äntligen läst den. Bättre sent än aldrig. Eller snarare: Den som väntar på nåt gott…

Min första tanke var: Wow! För här händer det grejer direkt. Några timmars läsande senare tänkte jag samma sak igen: Wow!

Vem var det som sa att Cirkeln känns som ett enda långt Buffy-avsnitt? Smart sagt, precis så känner jag med! Lite mindre action än Buffy, men annars är det på pricken. Det blir aldrig tråkigt eller händelsefattigt och sidorna trillar iväg som ingenting. Kapitlen är lagom långa/korta för att lura hjärnan att läsa ett kapitel till, och sedan bara ett till. Plötsligt har jag läst tio kapitel extra och klockan är alldeles för mycket. Så ska det vara!

Karaktärerna känns trovärdiga, om än ibland åt det överdrivna hållet. Jag identifierar mig med nästan varenda en av tjejerna och tror inte att jag är ensam om det. Har du gått på högstadiet/gymnasiet så passar de förmodligen in på dig med.

När det kommer till mysterier brukar jag skriva ner vad jag tror kommer att hända under tiden jag läser. Här formade jag det som kom att bli den korrekta teorin alldeles för tidigt och tvivlade aldrig riktigt på den. Jag vet inte om det var för uppenbara ledtrådar eller om min hjärna bara råkade koppla rätt, men detta är en av få invändningar jag har mot Cirkeln – jag blev inte överraskad.

Visst är det härligt med lite tonårsfantasy från de svenska skogarna? Jag vill ha mer! Jag är glad att jag la lite extra pengar på att köpa Cirkeln i kartonnage istället för pocket, för jag kommer köpa och läsa fortsättningen så fort jag får fatt i den! (Och vi vet ju alla att bokhyllor mår bäst av snygga enhetliga bokserier.) Vältajmat läste jag de sista sidorna av Cirkeln samtidigt som uppföljaren Eld släpptes för förhandsbeställning. ;)

4/5

Provläs hos bokus eller adlibris!

 

Besserwissertankar: Är det slarvfel i texten eller hade Nicolaus någon dialekt/brytning som jag missade? Jag fattar att han pratar märkligt, men jag uppfattade det inte som grammatiskt fel till att börja med. Med hundra sidor kvar kändes det som att han flera gånger i boken använt fel genus på ord, eller är ett uppgift godkänt, precis som en/ett tvål? (“Jag har blott ett enda uppgift” s 423) Jag har aldrig hört någon säga det, men det betyder ju inte att det inte är korrekt. Jag har inga fler exempel, det vara bara en känsla jag fick där och då… Nån besserwisser som vet hur det ligger till? :)

 

Castleflax tycker till

Nu har jag också tagit mig igenom den här svenska lässuccé och känner att den har ett förtjänt rykte. Jag tyckte dock den var lite trög i början och hade svårt för all tonårsångest. Det är klart man relaterar men jag är inte säker på att jag vill återuppleva dessa känslor. Det känns också lite konstlat med karaktärernas personlighet. Lite väl inrutat i olika personligheter. Där har vi skolans plugghäst, där skolans populära osv. Det passar så klart in lite i verkligheten men känns ändå lite krystat och amerikanskt. Annars är det en spännande och välgjord bok som ska bli kul att läsa fortsättningen på. Du kommer inte bli besviken att läsa den och ett extra stort plus för att det är en svensk fantasy såklart!

[2012-04-15]

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Hur gör du för att få dina blogginlägg att synas på bokus? :) Skulle gänra också kunna göra det med mina bokrecensioner :)

    SvaraRadera
  2. Nu har jag också tagit mig igenom den här svenska läs succé och känner att den har ett förtjänt rykte. Jag tyckte dock den var lite trög i början och hade svårt för all tonårsångest. Det är klart man relaterar men jag är inte säker på att jag vill återuppleva dessa känslor. Det känns också lite konstlat med karaktärernas personlighet. Lite väl inrutat i olika personligheter. Där har vi skolan plugghäst, där skolan populära osv. Det passar så klart in lite i verkligheten men känns ändå lite krystat och amerikanskt. Annars är det en spännande och välgjord bok som ska bli kul att läsa fortsättningen på. Du kommer inte bli besviken att läsa den och ett extra stort plus för att det är en svensk fantasy såklart!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...