måndag 16 april 2012

Åhå, Nene Ormes på gång!

Har ni hört? :) Idag kom en efterlängtad nyhet – Nene Ormes nya bok är snart här! Lagom till Världens bästa Malmöfestivaul dessutom <3 Detta kan bli bra! Läs mer på sf-bokhandelns Malmö-blogg.

Snygg är den med!

Passar på att pränta ihop min halvdammiga recension på första boken. Enjoy!

 

 

Titel: Udda verklighet

Författare: Nene Ormes 2010

Förlag: Styxx Fantasy

Språk: Svenska

253 sidor

 

Udda verklighet är något så ovanligt som en svensk urban fantasy. Här lever Sära, mitt ­ibland de Ordinära, med sitt eget rättsystem, interna stridigheter och med det ständiga hotet att bli upptäckt.

* * * * * * *

Fantasy i Malmö? Orakel i Turning Torso och hamnskiftare i Pildammsparken? Jösses! Men jo, jag gillar nog detta. Visst, bitvis blir det lite för många gatunamn och platser som egentligen inte ger berättelsen något, men på det stora hela är jag nöjd och tycker att det förankrar den här fantasivärlden i en nära verklighet. Dock väldigt skeptisk till om det hade fungerat på mig för några år sedan, innan jag lärde känna Malmö. Då hade jag kanske irriterat halvt ihjäl mig på det istället. Att författaren jobbar på sf-bokhandeln i Malmö där jag spenderat alldeles för mycket (eller för lite?) tid, gör ju inte saken sämre :) Boken känns som hemma. Dessutom är jag fortfarande svag för  berättelser där vanligt folk plötsligt upptäcker att de minsann inte alls är vanliga – det funkade i Harry Potter och det funkar rätt bra här med. Slutet kommer dock för fort. Jag hade velat veta mer. Mer om vad detta är för en konstig värld egentligen! Här finns givetvis ett ypperligt läge för uppföljare i mängder, men det gör också att Udda verklighet känns lite avslagen och aningen rumphuggen.

På det hela taget måste jag medge att den var bättre än jag trodde och nu väntar jag med spänning på fler böcker från Nene Ormes.

4-/5

[2011-04-12]

Provläs hos adlibris!

2 kommentarer:

  1. Va kul men en fortsättning! Blir något att se fram emot. Tyckte boken var bra mycket för den utspelade sig i en omgivning man väl känner till. Gör verkligheten lite mer spännande att vara i ;)

    SvaraRadera
  2. Hajade till för att böckerna hade så fina omslag, men man kanske borde testa att läsa den första för det lät ganska intressant :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...