tisdag 3 april 2012

Hur mycket blåst klarar en fluga? av Lars-Åke Janzon

 

Titel: Hur mycket blåst klarar en fluga? Jourhavande biolog svarar på alla möjliga och omöjliga frågor om svenska djur

Författare: Lars-Åke Janzon 2010

Illustratör: Lukas Möllersten

Förlag: Norstedts

Språk: Svenska

205 sidor

 

 

Kan fiskar simma baklänges? Finns det flyttfjärilar? Om en mygga träffas av en vattendroppe, dör den då?

Jourhavande biolog har svar på allt, och lite till!

* * * * * * *

Jag behöver bara ett ord för att beskriva den här: glad! Det är verkligen en glad bok och när jag läser den blir jag just glad. Här samlas kunskap (eller det som kallas onödigt vetande, whatever that is…)  i en lättläst luftig blandning med stora illustrationer. Jag blir så glad! Blir också lite kär eftersom den är i danskt band. Fåfängt, va?

Boken är baserad på frågor från allmänheten till jourhavande biolog. Har ni någon gång råkat ut för något konstigt djur, eller ett vanligt djur med udda beteende? Eller något annat underligt i skog och mark? Då är jourhavande biolog den som hjälper dig! Bara skicka iväg din fråga i ett mejl och vänta på svaret från Naturhistoriska riksmuseet :) Såna initiativ gör mig lycklig!

Besserwissern i mig är lättflirtad när det kommer till böcker fulla av kunskap man behöver för att vinna Rödebylunken eller andra tävlingar i onödigt vetande.  Men den här är verkligen fin och charmig. Den är lite småbarnslig (det är positivt) och lär ut på ett begripligt och roligt sätt –  what’s not to like? Här kan man få svar på sådana viktiga saker som “Varifrån kommer bananflugorna?” och “Vad är fästingar bra för?”. Boken såväl informerar som sticker hål på gamla myter.

Ge bort den här godbiten till någon vetgirig person du tycker om, stor som liten, eller ge den till dig själv! Själv kommer jag skicka iväg små undringar till jourhavande biolog i framtiden, nu när jag vet att möjligheten finns. Samt bläddra i Hur mycket blåst klarar en fluga? när jag känner mig informationslysten eller oallmänbildad :)

4+/5

Provläs hos bokus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...