lördag 21 april 2012

Man kan bli skogstokig för mindre

Det här var tänkt att bli ett snällt inlägg om två fotoböcker som hade goda intensioner men inte riktigt lyckades fånga mig, och till viss del är det fortfarande vad jag tänker skriva om. Men i den ena boken upptäckte jag något min hjärna inte kan försonas med och det måste jag ju gnata om…

 

Bok 1: En fotobok på flera hundra sidor med de bästa bilderna från National Geographic för en spottstyver – det måste vara nåt fel. Och det var det.

National Geographic The Photographs är en fin fotobok full med underbara bilder, inte tu tal om det! Det finns dock två problem jag har med den. Problem nummer ett: Storleken. Här skulle jag kunna skylla på adlibris (eller mig själv för dålig koll), för där står ju som regel inte hur stora böckerna är. Den här fina fotoboken, med storslagna bilder, är en minivariant på 15x15cm…(!!!) Det var oväntat och jag blev rätt besviken. Det ska ju vara en FOTO-bok – att visa upp några av världens absolut bästa bilder i miniformat känns ungefär som att kolla på Sixtinska kapellet genom någons skakiga iPhone… Nej, det här dög inte riktigt.

Problem nummer två: Texten. Det märks att författaren haft stora planer och tänkt över vad det ska skrivas om. Det är mycket som ska med och det blir mycket text. Jag kan inte hjälpa att tycka att det mest är en hel drös med namn på fotografer jag aldrig hört talas om. Det känns som en något intern historia för de som är inbitna läsare eller själva har jobbat på National Geographic. Fotograferna beskrivs och får berättat sin historia ackompanjerat av ett foto eller två, men jag vet ju inte mer för det. I nästa stycke dyker det nämligen upp en eller två nya okända fotografer, med egna historier. Rörigt! Det går runt i huvudet på mig och jag minns till slut ingenting. Det är riktigt synd.

Sammanfattningsvis blir det inte riktigt bra. Jag vill uppleva bilderna i större format, helst vill jag ju se allihop på grymt stora canvasdukar och texten får jag inte ut särskilt mycket av. Den här skulle kanske passa som en liten present till den fotointresserade, istället för en blomma/vinflaska när man kommer på besök, om ni som jag hittar den billigt. Något att förstrött bläddra i, som kan ligga på soffbordet utan att ta för mycket plats. Men jag hade hellre betalat tredubbla priset för dubbla storleken…

 

 

Bok 2: Nu till det som jag fann hårresande irriterande…

Regnskog – en fotografisk resa är även den ambitiös. Fotografen Thomas Marent har under 16 år samlat på sig mängder av färgglada fotografier från regnskogar världen över. Detta varvas med korta texter som jag inte har något alls emot att läsa. :) Första intrycket var att detta var en mycket mer nischad bok än vad jag hade väntat mig. Marent är förtjust i insekter och allt som är smått och detta ges således störst utrymme. Det blir lite samma grej igen och igen för mig, för en blå snygg skalbagge och en röd snygg skalbagge är ändå nånstans i min hjärna ganska lika. Men med hans texter växer bilderna till det sammanhang som han vill visa och det kan jag uppskatta.

Sen kommer vi till sista tredjedelen av boken där det måste ha hänt något med den som skulle kolla att allt såg rätt ut, för plötsligt slutar meningar i luften – det saknas helt enkelt någon/några rader av texterna, jag bläddrar förtvivlat för att hitta var texten fortsätter, men förgäves. Första gången är det inget jag reagerar särskilt på – vem som helst kan göra fel. Men det fortsätter! Igen och igen och igen tills jag sitter i min ensamhet och gnölar rakt ut i frustration. Dessutom är där plötsligt konstiga tecken bredvid bilderna och slarvfel både här och där samt bindestreck mitt i ord. Någon har ju gjort bort sig här och jag är inte road. Nej, usch…! Det är detta min hjärna inte klarar av och jag blir ledsen/ilsk å Marents vägnar för att det är så dåligt gjort :(

regnskog bak

Se exempelvis här på baksidestexten med citat från självaste Sting. Nog för att jag är emot särskrivningar, men nånstans borde någon ha insett att fjärde raden varken är snygg eller särskilt läslig…

Jag ska absolut inte beskylla författaren, det är den svenska utgåvan som är dålig. Marent är en duktig fotograf och texterna är säkert bra på originalspråk. Dessutom medföljer en CD-skiva med ljud från olika regnskogar! Det gillar vi (jag). Jag somnade på golvet i vårsolen till ljudet av lugna avlägsna fågelljud och väcktes några spår senare av några skräniga jäkla apor som vrålade mig i örat. :P

 

Det känns skönt att jag köpte dessa på rea för en spottstyver, men trots det är jag besviken på första boken och en stor smula irriterad på den andra. Det är under all kritik att missa så mycket! Usch och fy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...