lördag 5 maj 2012

Vargbröder 3-5 av Michelle Paver

Hittills har jag skrivit ett inlägg för varje Vargbröder-bok, men jag har tröttnat. Usch, vad jag har tröttnat. Här följer mina tunna åsikter om böckerna tre, fyra och fem.

vargbröder 3-5

SPOILERVARNING!!! Är du intresserad av serien, varför inte läsa min recension av första eller andra boken istället :)

 

Demonernas port

Soul Eater – Chronicles of Ancient Darkness; Michelle Paver 2006 (Ill: Geoff Taylor 2006); Bokförlaget Semic; Svenska; 331 sidor; Tredje boken i serien Han som föddes att möta mörkret

Jag gillade andra boken om Torak, Havets fångar, men sedan blev jag besviken. I Demonernas port slängs vi direkt in i handlingen när Ulv blir tillfångatagen av Själ-Slukarna. Men det känns hela tiden väldigt förutsägbart och jag är aldrig det minsta orolig för vare sig Ulv, Renn eller Torak. Berättelsen tar aldrig fart. Jag var spänd på att få reda på mer om den ovanlige Torak och hans andevandrande, men fick egentligen inte reda på nånting. Känner mig lurad och då blir jag sällan glad.

2/5

utläst 2011-05-30

 

Jagad av klanerna

Outcast – Chronicles of Ancient Darkness; Michelle Paver 2007 (Geoff Taylor 2007); Bokförlaget Semic; Svenska;332 sidor; Fjärde delen av sex i serien om Han som föddes att möta mörkret

Jag blev arg när jag läste förra boken, för jag var aldrig orolig att de skulle klara sig. Nu, däremot, bryr jag mig om hur det ska gå. Jagad av klanerna är en djupare, mer genomarbetad historia än den förra.  Både Renn och Torak är som tonåringar mer levande än tidigare, mer komplexa. Särskilt Torak har bekymmer som gör mig bekymrad. Det är mörkt, ensamt och hemskt.

Hittills tycker jag serien är helt okej och kommer nog inte vänta särskilt länge innan jag tuggar i mig nästa del.

3/5

utläst 2012-02-09

 

Ondskans schaman

Oath Breaker- Chronicles of Ancient Darkness; Michelle Paver 2008 (Ill: Geoff Taylor 2008); Bokförlaget Semic; Svenska; 311 sidor; Femte delen av sex i serien om Han som föddes att möta mörkret

Man hade kunnat tro att det skulle börja dra ihop sig, för detta är ju näst sista boken i serien. Men nä… Det kan jag inte påstå att det gjorde.

Förra boken slutade med att endast två av de onda Själ-Slukarna återstod. Toraks uppgift i den här boken blir att göra sig av med en av dem, när han hämndlysten sätter efter Ekschamanen. Det blir en jakt in i Djupa Skogen, där saker och ting inte står rätt till. Men vi kan detta. Det går att förutse alldeles för mycket för min smak och jag har nu tröttnat på Vargbröder-serien. Har lovat mig själv att ta mig igenom alla böcker innan 19 maj, så jag kan lägga den till handlingarna sedan. Paver behöver komma med något riktigt bra i sista boken för att jag ska lämna Toraks värld med ett leende.

3-/5

utläst 2012-04-28

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...