torsdag 5 juli 2012

Hello Kitty måste DÖ av Angela S. Choi

En vecka i sängen, det har blivit mycket ofrivillig lästid – tur då att man har sällskap av riktigt bra böcker! Fick även ett infall att jag skulle börja virka något till varje bok jag läser. Eller okej, kanske inte varje bok. Men nu blev det en Hello Kitty, tandalös som sig bör, med turkosa underkläder. Vad tycks? :)

 

hello kitty måste dö

 

Hello Kitty måste dö är rätt sanslös. För att plocka ett passande citat ur boken: “Absurt, sinnessjukt. Genialt.” Men tag er i akt – detta är inte en bok för vem som helst. Den är blodig, småäcklig och snuskig. Men på ett roligt sätt. Bara så ni vet.

Jag hade hört talas om scenen där huvudpersonen Fiona försöker ta sin egen oskuld. Någonstans hade jag fått för mig att det skulle vara den mest minnesvärda episoden i boken. Jag hade fel – här vimlar det av underliga situationer samt makabra och provocerande händelser som lämnar mig några insikter rikare och en stor smula förbannad.

 

“Jag hatar Hello Kitty. Jag hatar henne för att hon varken har mun eller vassa tänder, som riktiga katter. Hon kan inte äta, inte suga av någon, inte be någon dra åt helvete…”

 

Berättelsen om Sean och Fi klibbar sig genast fast på mig och det är definitivt inte pga att den är sockersöt. Genom boken blir jag ofta förbannad på den traditionstyngda verklighet Fi lever i. När folk tvingas till saker de inte borde tvingas till, då blir jag ilsk. Som när hon förklarar för sin kinesiska omgivning att hon inte vill gifta sig med första bästa kines och ingen lyssnar. Det riktigt kryper i mig av obehag och hopplöshet. Jag hejar på Fi i alla väder!

 

“Sex personer och bara en enda Rohypnol.”

 

Dessutom berättar Fi, om än i förbigående, hur hon känt sig utvald “som Harry Potter” – det är så mycket med henne och den här boken som jag gillar! Hello Kitty måste dö läste jag med gott mod och nyfikenhet hela vägen. Det här är kanske inget för den som är lättstött eller kvackmagad, men till alla andra säger jag: Läs den! Det är underhållande och obehagligt och Choi har en poäng som överlever bokens slut och hänger kvar.

Det var en fröjd att läsa den här snygga boken. (Sa jag att det är svarta kanter? Oooh!) På sistone har jag läst många böcker som inte varit min kopp te, men den här faller mig verkligen i smaken. Smart och rolig. Jag gillar! Jag vill ha mer!

 

5/5

 

Ett varmt tack till Damm förlag för ett riktigt fint recex!

 

 

Titel: Hello Kitty måste dö

Originalets titel: Hello Kitty Must Die

Författare: Angela S. Choi 2010

Förlag: Damm

Språk: Svenska

239 sidor

 

 

 

 

Provläs!

 

Från baksidesbeskrivningen: 28-åriga Fiona Yu verkar vara en vanlig Hello Kitty - en välutbildad, väluppfostrad asiatisk-amerikansk kvinna men under ytan revolterar hon mot de traditionella kinesiska värderingarna. För att slippa ansvara för familjens heder beslutar sig Fiona för att ta sin egen oskuld. Det leder till att hon återförenas med sin barndomsvän Sean Killroy, numera plastikkirurg med mödomshinnor som specialområde. Sean är snygg och rolig och utmanar hennes uppfattning om vad man kan och får göra.

inbunden: adlibris bokus pocket: adlibris bokus e-bok: adlibris bokus

 

1. häftad: adlibris bokus 2. inbunden: adlibris häftad: adlibris bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...