fredag 31 augusti 2012

Elens funderingar kring september

Det är nära nu. Sista riktiga sommarmånaden är över och hösten kommer smygande. Tråkigt och härligt, allt på samma gång – njut!

Hur ser era septemberplaner ut? Kanske är det dags att skopa i sig kurslitteratur? Kanske är ni som jag både sysslo- och rastlösa. Jag tog mig en liten funderare på hur bokslukandet ska styras upp de närmsta 30 dagarna.

kvällning

Först och främst ska nämnas tre på tre-utmaningen där jag bestämt mig för att beta av tre kaffebordsböcker. Är riktigt peppad inför detta men tidsfristen är 3 månader, så det är ju ingen egentlig panik. Än.

Andra idén som ploppat upp i huvudet är att jag ska försöka lägga band på mitt bokshoppande. Det blir nya böcker i tid och otid, jag har hittills i år köpt/fått 98 böcker. Samtidigt har jag bara läst 53 böcker. Känns avigt. I september har jag lovat mig själv att inte köpa fler böcker än jag läser. Baske mig! Dock räknas inte secondhand-böcker, de är så billiga och det är alldeles för mycket nu eller aldrig över secondhandhandlande. Men annars: När jag läst ut en gammal bok får jag köpa en ny. Disciplin, för sjutton!

Tre böcker som ska inhandlas är resterande delarna i The Enchanted Forest Chronicles som jag har tänkt ta mig igenom i höst/vinter, men köper nog en del i taget. Har även tänkt mig att jag ska bekanta mig med John Green nu snart. Men vi får se.

 

Hur går era tankegångar?

6 kommentarer:

  1. Vet inte om jag vågar räkna mina och jämföra... läskigt!

    Fick precis hem The Enchanted Forest Chronicles boxen ^^ Ska läsa dem till Tre på Tre utmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe, det kanske är lika bra att låta bli - jag blev arg på mig själv när jag såg skillnaden...

      Ja, jag såg det! Hoppas resten är lika mysbra som första delen, känns lovande att den var med på den där listan över 100 bästa ungdomsböckerna :)

      Radera
  2. Jag har lovat mig själv att inte köpa fler böcker/ låna på biblioteket under september. Har en drös böcker jag redan lånat/köpt/fått som jag verkligen vill läsa men som bortprioriteras gång på gång. Återstår att se hur det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar dig lycka till! Jag vågade mig inte på ett totalstopp för jag vet ju hurdan jag är, skulle inte klara av att avstå från nyutkomna böcker jag vill läsa och ha. Känns som det här kan vara ett sätt att börja beta av alla böcker som inte blir lästa annars.

      Radera
  3. Jag skulle också behöva begränsa mina bokinköp. Ibland är jag rädd att jag faktiskt har ett problem på riktigt. Kanske vore köpstopp för september en bra grej?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker också ibland att det börjar kännas som ett ohälsosamt beteende detta. :/

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...