lördag 13 oktober 2012

Underbarheter: 2x Enrique Fernández

Elen har hittat en ny favorit. En underbar illustratör och berättare. På bokmässan plockade jag upp två serieromaner/-album från den talangfulle Enrique Fernández. Sedan Miriam hyllade Den glädjelösa ön i våras har den legat på önskelistan och nu blev det alltså dubbelt upp! ^^

Den glädjelösa öndengldjelsan_thumb2

Mys. Det är den här lilla berättelsen. Så jäkla go.

Jag vill ha mer. Framförallt mer om mytologin, det finns så mycket fantastiskt att spinna vidare på att jag undrar hur han kunde göra bara en liten bok om de här figurerna. (Eller finns det fler?) Jag kan egentligen inte berätta så mycket om själva berättelsen, den tycker jag att ni ska upptäcka själva. Illustrationerna känns datagjorda, det är sådär konstigt mjuka övergångar som det kan bli, men det tänker jag inte på när jag läser. Det finns en lekfullhet i bilderna som ivrigt blinkar åt mig och jag är inte svårflirtad. Riktigt bra! Lite i kortaste laget, kanske, men i allt annat underbar.

4/5

Provläs!

 

Auroreaurore_thumb2

En bok med en rödhårig, blåögd tjej som huvudperson – det är som klippt och skuret för mig ;)

Första intrycket var att Aurore var en märklig historia utan den dragningskraft som Den glädjelösa ön hade. Men när jag satte mig ner och läste igenom den en andra gång hittade jag så mycket mer att älska. Den här berättelsen sätter sig och växer för varje läsning. Bilderna likaså. De är mer [paw rihk-titt] än i föregångaren, de är vackra och stämningsfulla och visar en helt annan värld än Den glädjelösa ön. Jag är fast, längtar tillbaka när jag läst klart och hittar ständigt nya bilder att falla för. Åh, så bra! Detta blir min favorit, hur fin som helst!
<3 <3 <3

5/5

Provläs!

 

Slutsatsen när jag jämför dessa båda blir att Den glädjelösa ön är mer tilldragande vid första anblicken, men den berättelsen ger mig inte lika mycket som Aurore. Det är även illustrationerna i Aurore som varar längst, som får mig att vilja återkomma och upptäcka mer. (Och börja måla med akvarell!) Oavsett vilken bok ni väljer tycker jag att ni ska ta er en titt på Enrique Fernández, allihop!

Speed Paint av Enrique Fernández. Jag vet inte om jag känner mig inspirerad eller tillintetgjord. Lite av varje, förmodligen.

 



 

Om ni, precis som jag, inte fått nog av denne talangfulle man kan ni ta er en titt på hans deviantART eller blogg.

Och allihop hoppas vi nu på att Ordbilder översätter mer från Enrique Fernández. Så fort de bara kan! :D

 

 

 

 

 

Den glädjelösa ön
(Originalets titel: L'ile sans sourire)
Enrique Fernández 2009
Ordbilder
60 sidor
ISBN: 9789185269280

Milander Dean, en man förföljd av sitt förflutna, anländer till den av havet isolerade och vågpiskade ön Yulkukany.
Där konfronteras Milanders bistra livssyn med en ung flickas livliga fantasi och han dras in i ett märkligt äventyr med mystiska varelser och talande djur.

häftad: adlibris bokus 

 

Aurore
Enrique Fernández 2011
Ordbilder
52 sidor
ISBN: 9789185269297

En mystisk, gyllene bäck för Aurore in i en värld full av märkliga väsen och naturandar. Berövad alla sina minnen får hon veta att för att hjälpa sitt folk måste hon hitta på en sång som berättar om människorna och naturandarna. Följ med Aurore i hennes märkliga färd genom ett trolskt landskap.

häftad: adlibris bokus

5 kommentarer:

  1. Ska definitivt lägga till de i Amazon-önskelistan. Åh, vad högen växer snabbt. : (

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller inte, för de såldes de bara på fransha. Okej - Adlibris/Bokus/CDon alltså.

      Radera
    2. Gör så :) Synd bara att de är så dyra... Hoppas verkligen att det kommer fler översatta till svenska, franska är inget för mig heller.

      Radera
  2. ÅÅÅh vill ha NU!

    btw: http://schitzo-cookie.blogspot.se/2012/10/bokbloggstraff-i-lund-mandagen-den-15.html!!!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lev på bröd och vatten några dagar och köp den! :D

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...