onsdag 14 november 2012

Dinotopia: Ett land bortom tiden

Den här boken har fått vänta länge på att bli läst. Jag minns att den fascinerade mig när den kom, jag var då åtta år och riktigt vetgirig, men jag nöjde mig med att titta på bilderna. Några år senare började jag läsa men tyckte den var seg. Och det kan jag förstå för den innehåller en del rejäla stycken med text. Numera bekymrar textens längd mig inte och äntligen kan jag reda ut berättelsen som döljer sig i de välbekanta bilderna.


Bilder ur boken, hämtade från James Gurneys hemsida.

Vi följer Arthur Denison och hans son Will efter att deras skepp förlist och de hamnar på ön Dinotopia, där människor och dinosaurier lever sida vid sida. Boken är skriven som dagboksanteckingar och vi upptäcker därför Dinotopia tillsammans med Arthur och Will. Vi får ingående beskrivningar och ritningar över äggkläckerier, dinosaurievilstolar och allt man kan tänka sig. Det är smart och spännande, och bilderna är så jäkla bra! Det tar ett tag innan det riktigt börjar hända saker och vi lämnas med många obesvarade frågor när boken är slut. Men det känns inte som att vi blir lurade, det känns spännande, som början på ett nytt äventyr. Hela boken osar upptäckarglädje, en känsla som jag som åttaåring plockade upp i bilderna. För bilderna är riktigt bra! De är trovärdiga, alla dinosaurier till trots. Det är bilderna som berättar, det är dem jag återkommer till.

I ärlighetens namn missade jag inte jättemycket när jag som åttaåring inte orkade läsa texten. Visst, lite grämer jag mig över att jag inte läste den för 15-20 år sedan, men bilderna sätter fart på fantasin så det räcker och blir över.

4/5
[utläst 2012-11-06]


Han är inte dålig…! Kolla bara på den här videon där han visar hur han gör.

 


Dinotopia: Ett land bortom tiden
Originalets titel: Dinotopia: A Land Apart from Time
James Gurney 1992
Bonniers Juniorförlag 1993
159 sidor
Dinotopia #1
ISBN: 9148521078
Goodreads-snitt: 4,20

År 1860, då vidsträckta områden på jorden fortfarande var outforskade, begav sig biologen Arthur Denison och dennes son, Will, ut på en upptäcktsresa i Darwins efterföljd. Någonstans under expeditionen försvann professor Denison och Will. Ingen av de ombordvarande hördes någonsin av igen – förrän alldeles nyligen.

Boken verkar inte längre finnas på svenska, följande länkar är således till de engelska utgåvorna.
inbunden:
adlibris bokus

Det finns även några uppföljare, den första är Dinotopia: The World Beneath. Lite nyfiken blir jag allt. Hittar den dock inte på svenska…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...