söndag 18 november 2012

The Assassin’s Curse: Pirater och lönnmördare!

Årgh, jag känner mig lurad! Mitt eget fel? Mjo, kanske…

Jag brukar inte lusläsa beskrivningar eller recensioner av böcker jag vill läsa eftersom man ofta får reda på alldeles för mycket på det viset. Död åt spoilertexter! Därför trodde jag att detta var en fristående bok; därför förväntade jag mig ett riktigt slut.

tAC

Världen som Cassandra Rose Clarke har byggt upp känns genomtänkt och utan några större glipor. Här finns en trevlig sorts magi jag inte kan påstå att jag stött på i någon annan bok. Det känns befriande att vi inte är i USA, eller ens i närheten – så skönt! Vi rör oss i en värld med öken och varma härliga öar men där det även finns ett kallt norr (jösses, är jag trött på att det onda ska komma norrifrån jämt och ständigt). Uppväxt på båt som jag är förstår jag piraten Anannas längtan när hon är i öknen, jag känner väl hennes kärlek till havet <3 Kanske är det därför jag gillar henne.

Vi följer Ananna of the Tanarau, hon är dotter till en piratkapten och har planer för framtiden - hon ska skaffa sig ett eget skepp och plundra runt i världen! Men så bestämmer hennes föräldrar att hon ska giftas bort med sonen till en annan mäktig pirat. Jag skumläste en del recensioner innan jag köpte The Assassin’s Curse, de flesta var riktigt positiva men vissa hade problem med att Ananna bär sig obegripligt åt. Eftersom hon är som hon är rymmer hon från sin blivande make så fort tillfälle ges. Jag kan verkligen inte ogilla henne för det och jag blir förbannad på att läsare tycker illa om henne för att hon bara sticker. Hon står inför ett liv där den frihet hon tagit för given helt tas ifrån henne – självklart ska hon inte ge med sig! Visst, hon tänker inte hela vägen alla gånger och godtar dessutom alltför ofta att Naji, hennes osannolike följeslagare, inte berättar allt för henne. Men jag gillar henne. Och jag gillar honom! Han är härligt mystisk, stilig och ärrad –smådregl- Kanske lite väl tjockskallig emellanåt, men potaten blir småkär ändå… (Läser ni baksidestexten får ni reda på mer om Naji, men det tänker inte jag skriva här. Ju mindre ni vet desto bättre, tycker jag .)

Språket skiljer sig från de vanliga YA-fantasyböckerna som krämas ut jämt och ständigt - här är det talspråk som gäller. Särskilt i början är det mycket ain’t och liknande i texten och hela boken igenom möts vi av dubbel negation (I ain’t seen nothing). Först är det lite störigt men jag vänjer mig snabbt och tycker inte att man kan klanka ner på det. Om det verkligen är nödvändigt och ger berättelsen något extra är väl en annan femma. Provläs ett stycke innan ni köper boken om ni tror att detta stör er.

Figurerna faller mig i smaken. Berättarstilen, världen och berättelsen likaså. (Och omslaget!) Men slutet? …vilket slut?! Det finns inget, inte ens allt som står i baksidesbeskrivningen hinner hända. Tänk på det innan ni sätter er och läser, så ni slipper bli lurade. Andra boken, The Pirate’s Wish, kommer inte ut förrän sommaren 2013. Gnöl och frustration! På det hela taget en trevlig bok, med ett mysterium som jag hungrigt vill få utrett. Att jag blir snuvad på lösningen svider och betyget landar nog lite lägre än det borde. Jag vill ge en fyra samtidigt som jag är sur och vill vara snål. Vad göra? Mja, jag antar att en bok med pirater OCH lönnmördare gjort sig förtjänt av det högre betyget. Men märk väl att det är tonårspotaten som talar, tonårspotaten är lättflirtad när det kommer till pirater och mörka, mystiska män. :}

4-/5

Provläs hos Amazon!

 


The Assassin’s Curse
Cassandra Rose Clarke 2012
Strange Chemistry
295 sidor
The Assassin’s Curse #1
ISBN:9781908844019
Goodreads-snitt: 3,97

häftad: adlibris adlibris bokus bokus

 


 

I dagarna släpptas omslaget till nästa bok om Ananna, The Pirate’s Wish. Vill ha!

Med den här boken grävde jag ner mig ännu djupare i piratträsket. Ge mig fler piratböcker! Nu!

2 kommentarer:

  1. åhå det var en lååång recension! Den här boken vill jag verkligen läsa. Kanske man kan låna om man frågar riktigt snällt? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mhm, jag vet :/ Försökte hålla mig kort, men det gick inge vidare ;) Jag föreslår att du fortsätter med din keltfantasy så länge och läser denna när nästa bok kommer i sommar, så slipper du vänta i vånda :]

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...