söndag 9 december 2012

9 december

21I Potatens adventskalender är det dags att öppna nionde luckan och önska er alla en glad andra advent. Kolla här hur långt vi har kommit!

Kanske är han inte illustratör så som vi brukar tänka på illustratörer. Men jag har en bok full med hans bilder, så nog platsar han här ändå! Idag blir vi politiska. Samhällskritiska. Idag uppmuntrar vi intelligenta olagligheter med sådana smartingar som

Banksy

Detta är en brittisk herre vars identitet länge, länge varit okänd. Stenciler är hans signum, men han gör annat också. Bland annat har han placerat graffade konstverk på de stora konstmuseerna. Han har helt sonika gått in på ett museum och hängt upp sina tavlor och där fick de hänga, ibland ett bra tag. Inte hört talas om? Kolla in den här videon!


Bilder hämtade lite här och där.

“A lot of people never use their initiative because no-one told them to.”

 

I min ägo: Wall and Piece, en riktigt fin bok, full med Banksys smartheter.
Vill ha: A good pair of legs, som Looptroop sa. Hade jag inte varit så tjock och långsam hade jag mycket väl kunnat spendera lönen på sprejfärg att dekorera staden med. Men nu är det som det är och jag är lydig och livrädd för att åka fast… Så jag sitter snällt här och bloggar om böcker istället.

Banksys hemsida

2 kommentarer:

  1. Har du sett dokumentären om Banksy: Exit through the gift shop?

    Kan varmt rekommenderas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte. :/ Antingen såg jag filmen eller en film om filmen, eller kanske var det lösa klipp. Borde hursom se den (igen).

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...