måndag 14 januari 2013

Korta decemberrecensioner

På tiden? Gott och väl! Här kommer några korta ord om fyra böcker jag lånade på biblioteket i december.

Jane Eyre
Charlotte Brontë  1847, Amy Corzine och John M. Burns 2003; Argasso Förlag; 2011  141 sidor; ISBN: 9789186579296; goodreads-snitt: 3,99

Detta är en serievariant av Brontës klassiker, på svenska. Det kunde blivit bra men dessvärre når inte bilderna hela vägen. Jag gillar stilen och färgvalen, men människorna ser likadana ut:  Alla äldre herrar ser likadana ut, alla unga kvinnor ser likadana ut, osv. Dessutom är det tunga mängder text (i pratbubbleform) vilket leder till att jag långa stycken inte vet vem som säger vad. När det gäller själva historien så gillar jag varken Jane Eyre eller Mr Rochester och känner att jag borde läsa Wide Sargasso Sea.

2/5
[utläst 2012-12-11]

danskt band: adlibris bokus cdon


Tummelisa
H C Andersen 1835, Charlotte Gastaut (originalets titel: Poucette); Rabén & Sjögren 2012; 32 sidor; ISBN: 9789129681192

Tummelisa har aldrig varit någon favorit för mig, alla adaptioner jag råkat ut för har visat upp en tämligen mähäig flicka som råkar ut för saker snarare än gör saker. (Mycket vanligt i sagor, tyvärr.) Men med Gastauts fina illustrationer är det iallafall en för ögonen fin upplevelse att läsa boken. Men den som valde den rosa färgen (tänk överstrykningspenna) har förhoppningsvis inte samma färgseende som jag. Den sticker irriterande i mina ögon och drar ner helheten. Men det är ändå en fin bok.

3/5
[utläst 2012-12-18]

Mer om Charlotte Gastauts illustrationer.

kartonnage: adlibris bokus cdon


En hamsters dagbok: Edward 1990-1990
Miriam Elia och Ezra Elia 2012 (originalets titel: The Diary of Edward the Hamster 1990–1990); Brombergs Bokförlag 2012; 83 sidor; ISBN: 9789173374255; goodreads-snitt: 4,23

En liten, liten bok som jag funderade på att köpa när den kom. Den var trevlig för stunden men mer lättsmält än jag tänkt mig. Vi följer hamstern Edward som inte mår så bra, boken består av kortare textstycken och illustrationer. Tyvärr inte riktigt min grej och inget jag kommer återvända till.

2+/5
[utläst 2012-12-20]

inbunden: adlibris bokus cdon


Gruffalon
Julia Donaldson 1999; illustratör: Axel Scheffler 1999 (originalets titel: The Gruffalo); Alfabeta Bokförlag 2005; 32 sidor; ISBN: 9789150100174; goodreads-snitt: 4,41

Jag trodde att det skulle handla om en gruffalo och kanske blev jag lite besviken på att det istället handlar om en klipsk mus. En trevlig och småsmart barnbok i fin översättning av Lennart Hellsing. Måste säga att filmerna verkar ännu mysigare än vad boken var.

3/5
[utläst 2012-12-20]

inbunden: adlibris bokus cdon


Och gillar ni denna trailer så finns även en för The Gruffalo’s Child :]

2 kommentarer:

  1. Vad härligt med korta recensioner. Kärnfulla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är åtminstone tanken, bra om slutresultatet blir så med :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...