torsdag 14 februari 2013

Potatens boktipsartävling: Första rundan

Alla hjärtans dag idag, om någon lyckats missa det. Och jag tycker om er så jäkla mycket! Något ska ni minsann ha för att ni är så underbara!

Jag har lovat och babblat om detta i ca två månader men nu är det banne mig dags! Här kommer den första tävlingen på bokpotaten för att fira att jag lekt med er i ett år. (Eller 13 månader och 12 dagar.) Hurra, hurra, hurra, hurra!

TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD! VINNAREN DRAS HÄR.

ugglor tävling2

Vad står på spel?
Vi börjar med priset, det är väl ändå det ni bryr er mest om? ;) Ett bokigt paket (eller två), utvalt av Eder Potat. Pga. fraktkostnaden måste du ha en adress i Sverige för att vinna. Paketet skulle exempelvis kunna innehålla några av följande:

bokvinst1

+Underbara Clara, Beautiful Creatures och alla böcker på min adoptionslista. :) De flesta är i riktigt fint skick och bara lästa en gång. Det är heller inte uteslutet att jag stoppar ner nya böcker och annat i det där paketet, det får vi se.

 

Hur ska vi bära oss åt?
Jag är lekledare och ni samlar poäng. Ju fler poäng du knaprar ihop desto fler lotter får du och när vi är färdiga drar jag förhoppningsvis ditt namn. Inte krångligt alls.

Grunden för poängsamlandet är en associationslek. Jag ber om specifika boktips i fyra omgångar och den som vill vinna bokiga paket tipsar mig om passande böcker. Max en poäng (plus eventuella extrapoäng) per uppgift. Du får tipsa om hur många böcker du vill, men får alltså inte ett poäng per bok. Behöver ni förklara ert svar så se till att förklaringen är spoilerfri. Kommentera med ditt tips, länka gärna till en beskrivning av boken i fråga (t ex goodreads) och skriv gärna  vad du tyckte om du har läst den. Alla kommentarer är dolda tills vi lekt färdigt.

[Dessutom vill pysselpotaten vara med på ett hörn och det kommer därför att dyka upp små delmoment som inte är boktipsiga.]

 

Låter det luddigt? Vi får se hur det går, jag har aldrig gjort sånt här förr :) Ni får de första uppgifterna direkt, de är inte så kluriga idag.

hund

Ni ska alltså tipsa om en bok som på något sätt har med en hund att göra. Den behöver inte handla om en hund, vad som krävs är att du övertygar mig om att ditt svar är klipskt nog för att förtjäna en poäng ;)

Vad jag letar efter är böcker med hundar i titeln, hundar på omslaget eller en hund i själva berättelsen. Undvik tråkiga faktaböcker (roliga faktaböcker är okej). Det skulle kunna röra sig om en person som är livrädd för hundar eller kanske någon som kallas för Hunden (t ex the Hound i  A Game of Thrones). Det lönar sig att vara lite finurlig. För att inte krångla till det för mycket håller vi oss till böcker på svenska och engelska.

Här följer de böcker/serier som jag kommer på: Den besynnerliga händelsen med hunden om natten, Wolves of Mercy Falls, Lucy Dillons hundomslagsböcker, Vargbröder, The Dust of 100 Dogs, Baskervilles hund, Skriet från vildmarken, Harry Potter och fången från Azkaban och A Song of Ice and Fire.

Ni får inga poäng för de böcker jag nämner.

 

katt

Andra boktipset jag vill ha är katter. Jag tycker så mycket om dem, framförallt lodjur <3 Så underbart fina och enstöriga. Och när de spinner mår hela jag bara bra.
   Böcker som går bort: Pelle Svanslös, Gubbe med katt, A Circle of Cats, The Cats of Tanglewood Forest, Harry Potter, Kattresan, Coraline, Hello Kitty måste dö

Vill ni ha extrapoäng? Satsa på lodjur!


 

Tre extralotter får du om du tipsar om tävlingen på din blogg och länkar tillbaka hit. Använd gärna bilden ovan, eller rita egna ugglor om du känner för det ^^

 

På lördag sjösätts första pyssliga deltävlingen, nästa boktipsrunda kommer på onsdag. Frågor på det?

43 kommentarer:

  1. Vad du är bra! (Plus blogggrattis i efterskott!)

    SvaraRadera
  2. Okej: Hund - Marley and me av John Grogan, handlar om en hund och omslaget har en bild på en hund.

    Katt - White Cat av Holly Black.

    SvaraRadera
  3. Rolig tävling!
    Hund tips vill jag tipsa om The Knife of Never letting go av Patrick Ness. I den boken har huvudpersonen en hund som han kan höra vad hunden tänker. Tycker det är otroligt gulligt och roligt och även fast det inte är en rolig bok kunde man skratta högt ett par gånger pågrund av vad hunden tänker.

    Katt var lite svårare att tänka ut, jag läser inte så mycket om kattdjur men de böcker jag kom på är True Blood serien. Har du sett serien på tv så är det absolut inte samma, det är som två skillda saker. Hur som helst kattdjur! Jag vill inte spoila för mycket men lite senare i böckerna så träffar Sookie en "clan" som jag har för mig till Pantrar, ännu senare dejtar även Sookie en WereTiger.
    Hoppats det gills.

    GRattis till bloggen så länge föresten!

    SvaraRadera
  4. Jag vill självklart vara med och tävla! Och jag har tipsat om den på min blogg (http://liijobooks.blogspot.se/2013/02/tavlingstips.html)

    Mitt tips på hund är: Marley & Me. Hjärtskärande bok om människans bästa vän, som ibland är "a pain in the ass" men som man älskar lika mycket för det.

    Katt: Tyvärr inget lodjur, men dock en tiger :) Nämligen Tiger's curse - Colleen Houck. Har inte läst denna än själv, men har hört att den ska vara väldigt bra :)

    SvaraRadera
  5. Åh vilken rolig tävling!

    Här är mitt inlägg: http://bokparadis.blogg.se/2013/february/annu-en-tavling.html#comment

    Riktigt klurig, men hundboken. John Grogan - Marley och jag. Jag har bara sett filmen men boken ska tom vara bättre. Har du sett filmen? Inte jag kan säga att jag storbölade, sen är så fin och visar verkligen relationer som man har till djur.

    Till kattboken: Den här boken läste jag när jag var yngre så det kanske inte är en bok som du vill läsa. MEN boken heter "Stjärnor, katter (!) och besvärande bevis" av Michele Jaffe och den har gul rygg, vilket jag har för mig att du sa i en av dina bookhauls videos. Och en katt på framsidan.

    SvaraRadera
  6. Jag vill vara med på din lilla lek!^^
    Första boktipset (alltså Hund): Jag tipsar om "Tistelblomman" av Amanda Hellberg. Anledningen till att boken passar in i ditt hundtema är att i bokens epilog finns det med en hund :)
    För övrigt så är boken en skräckbok och här är en länk till min recension: http://boklyckan.blogspot.se/2013/01/tistelblomman.html

    Ännu en bok som passar är "Nightshade"-trilogin av Andrea Cremer som handlar om varulvar. Jag själv har ännu inte läst den, men de flesta som har läst böckerna ÄLSKAR de :)

    Kattemat: Jag tipsar om "Cirkeln" och "Eld" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Vaktmästaren i boken har en katt och därför räknas boken med.

    En annan bok är "Vampyrens märke" av PC Cast och Kristin Cast. Huvudkaraktären äger en söt liten katt, så dem kan nog passa ;D

    Återigen en bok: "Det blåser på månen" av Eric Linklater. Det handlar om två flickor som blir vänner med en guldpuma och en silverfalk. Guldpuman bör räknas som en katt, men det är kanske inte i närheten av lo, haha! :)

    Här är mitt inlägg då jag tipsar om tävlingen: http://boklyckan.blogspot.se/2013/02/tavling.html

    SvaraRadera
  7. Deltar och har tipsat om tävlingen på min blogg.

    På ordet Hund kom jag på dessa böcker:
    "Vilda Bebin får en hund" av Barbro Lindgren, "Hundarna i Riga" av Henning Mankell, "Människa utan hund" av Håkan Nesser

    På ordet Katt tipsar jag om dessa:
    "Den svarta katten" av Edgar Allan Poe, "Svalan, Katten, Rosen, Döden" av Håkan Nesser,

    SvaraRadera
  8. Vilken kul idé! Jag vill vara med och har skrivit om tävlingen på min blogg.

    Som tips om en bok om en hund tänkte jag ge Marley och jag av John Grogan, som är en sann berättelse om en man och hans väldigt besvärliga hund. Jag skrattade så att jag tjöt under större delen av läsningen, även om jag inte tyckte om slutet alls.

    På tips om en bok om en katt tar jag en som jag faktiskt inte har läst ännu, men som verkar otroligt söt och bra, och det är Bibliotekskatten Dewey av Vicky Myron.

    SvaraRadera
  9. Gud vad kul, jag är med och tävlar! :) har tipsat om tävlingen på min blogg här:

    http://booktwin.blogspot.se/2013/02/tavling-pa-bokpotaten.html

    SvaraRadera
  10. Jag är med! :) men jag fattar inte, ska man svara på Hund/katt i detta inlägget eller var det exempel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, hund och katt är de första uppgifterna som ger poäng. Du skriver en kommentar med en hund- och en kattbok. Jag tänkte det var lika bra att köra igång direkt. :) Välkommen!

      Radera
  11. Hund:
    Twilight, tänker på varulvarna som är en sorts hund/varg liknande varelse

    Katt:
    Hungergames, KATTniss som en av karaktärerna heter i boken!

    SvaraRadera
  12. Hur gör man om man vill vara med? Hojtar i inlägg eller? Spännande!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bara att kommentera :) Kom och lek!

      Radera
  13. Hund: Någon Annanstans av Gabrielle Zevin. I början av boken är karaktären just en hund vilket man inte fattar först.

    Katt: Kitty och falskmyntarligan av Carolyn Keene

    SvaraRadera
  14. Vilken roligt tävling! Jag är gärna med och har tipsat om tävlingen här: http://petrasbokblogg.blogspot.se/2013/02/tavlingstips_16.html

    Mina boktips är;
    Hund:

    Jag vill tipsa om Cracked Up to Be av Courtney Summers, en väldigt mörk contemporary bok där huvudkaraktären bara vill försvinna och därför planerar att övertyga sina föräldrar att skaffa en hundvalp som kan ta hennes plats. Citat:
    "If I'm replaceable, if I step back and put something in the space where I was, I can probably get to be alone faster than I already am. Like, Becky and Chris get together, and some new girl joins the squad and they forget about me. Next, I find someone who fucked up worse than I did, like some student prostitute who cuts herself, and that takes care of Henley and Grey and then - maybe I can convince my parents they need a puppy."

    Katt:
    Dördligt Villospår av Nora Roberts. Huvudkaraktären jobbar på en vildmarksjour och har en sådan speciell och vacker relation till en utav pumorna där att jag snyftade hejvilt i slutet.

    SvaraRadera
  15. Min dator hängde sig precis när jag skickade min tävlingskommentar, så jag undrar om den kom fram? :)

    SvaraRadera
  16. Åh vad roligt, jag vill vara med och leka/tävla ;D
    Här kommer tips på två hundiga böcker som jag själv äger:

    . The Art of Racing in the Rain av Garth Stein (på sv: Enzo och konsten att köra fort i regn)
    Goodreads: http://www.goodreads.com/book/show/5508134-the-art-of-racing-in-the-rain
    . Hundpojken av Eva Hornung (på eng: Dog Boy)
    Goodreads:http://www.goodreads.com/book/show/9270148-dog-boy-eva-hornung

    Katt:
    . The White Cat av Holly Black (på sv: Den vita katten)
    Goodreads: http://www.goodreads.com/book/show/7804123-white-cat
    . Bibliotekskatten Dewey: en småstadskatt som älskades av hela världen av Vicki Myron (på eng: Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World)
    Goodreads: http://www.goodreads.com/book/show/3257136-dewey
    . How to Tell If Your Cat Is Plotting to Kill You av The Oatmeal
    Goodreads: http://www.goodreads.com/book/show/15799936-how-to-tell-if-your-cat-is-plotting-to-kill-you

    SvaraRadera
  17. Vilken kul tävling! Ska fundera på några bra tips! Det är roligt när man får associera fritt :)

    SvaraRadera
  18. Bokförslag med hund: Själlös av Gail Carringer. Eftersom varulvar gills (Mercy Falls böckerna) så borde även denna gillas. Boken handlar om Alexlia som är för kurvig,och lite för mörk hy för att leva i 1800-talets London, dessutom är hon själlös. Hon råkar ofta ut för trubbel och oftast när poliskonstapeln är i närheten, som också är varulv. Länk till boken:http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173552275
    Bokförslag med katt: En man som heter Ove av Fredrik Backman. Katten har en stor biroll i den boken. En helt underbart fantastiskt bok som alla bör läsa! :) Länk till boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137138111
    Själlös hade jag inte höga förväntningar om, men den var väldigt bra och väntar spänt på att tredje delen ska komma ut på svenska. Den får 4,5 av 5.
    En man som heter Ove är en helt otrolig bok! Jag hade höga förväntningar och boken var bättre än ja trodde. 5 av 5

    Min mejl:e.backeby@gmail.com

    SvaraRadera
  19. Först så vill jag tipsa om boken Tell The Wolves I'm Home. Wolves-varg-hund du fattar. Utspelar sig i USA 1987 då AIDS först kom. Jättefin bok! (goodreads: http://www.goodreads.com/book/show/12875257-tell-the-wolves-i-m-home) Jag tyckte jättemycket om den!

    Sedan kommer vi till katten! När jag tänker katt så får jag direkt Grimalkin i huvudet och därför tänker jag tipsa om The Iron Fey-serien. Där katten Grimalkin är med (Goodreads: http://www.goodreads.com/book/show/6644117-the-iron-king) En av mina favorit-serier någonsin! :)

    Skrivit om tävlingen här: http://minbokochjag.blogspot.se/2013/02/tva-valdigt-olika-tavlingar.html

    SvaraRadera
  20. Klurigt klurigt.

    För HUND har jag valt "Cujo av Stephen King" av den enkla anledningen att det var mitt första Internet alias :P. De var en bok jag hade i bokhyllan när jag var liten och som jag tyckte var cool, trots att jag varken hade läst boken eller sett filmen. Fail på tonårs-Miriam men så kan de va!

    http://www.goodreads.com/book/show/940450.Cujo

    För KATT väljer jag "Songs from the Aristocats av Walt Disney" för att den filmen är så söt och att jag inte visste att de fanns en bok med alla låtarna förens jag sökte på ordet "cat" på goodreads :P

    http://www.goodreads.com/book/show/2700416-the-aristocats

    Sendan http://www.goodreads.com/book/show/402128.Old_Possum_s_Book_of_Practical_Cats bara för att omslaget var så fint!

    SvaraRadera
  21. Sedan länkade jag till tävlingen via twitter: https://twitter.com/SchitzoCookie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, nu vet jag vad du pluggar till, det har jag funderat på länge.

      Radera
    2. Haha Jasså =)

      Står på bloggen med under "om bloggen" fliken ^_^

      Vad gör du själv förresten försöker minnas om du sagt /skrivit det, men minns inte. Pluggar eller jobbar du? =)

      Radera
    3. Varken eller :/ Går hemma och dräller mest, läser ibland. Gick som tim i hemtjänsten innan, men nu är inkomsten en stor fet nolla. Bah! Skulle behöva komma på vad jag vill göra med mitt liv men jag har inga idéer alls :( Ångest!

      Radera
  22. Hej
    Kul med tävling. Förvånandsvärt svårt att komma på svar som inte var de som du redan nämnde. De jag kom fram till är ett tag sen jag läste så kommer inte ihåg så detaljerat vad jag tyckte tyvärr.
    På tema hund tänkte jag "The Rottweiler" av Ruth Rendell (http://www.goodreads.com/book/show/83408.The_Rottweiler). Inget Ruth Rendell fan direkt men ok skulle jag säga som omdöme.
    Då du nämner lo tänker jag att alla typer av kattdjur är ok? "The white tiger" av Aravind Adiga (http://www.goodreads.com/book/show/6012393-the-white-tiger). Kommer ihåg att jag tyckte att den var jättebra när jag läste den.
    Jag har även tipsat om tävlingen på min blogg (http://annasbokprat.blogspot.se/2013/02/tavling-hos-bokpotaten.html)
    Ser fram emot nästa del :)

    SvaraRadera
  23. En av mina favoritböcker har en hund i en större roll: Safe Haven av Nicholas Sparks =)

    Men en katt skulle jag nog säga Holly Blacks Vita Katten =)

    SvaraRadera
  24. Men ser ju inga som hojtar några boktips? Stämmer det att man ska skriva en bok om en hund här? I detta inlägg????
    KRAM CISSI (Trög eller inte)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla boktips är dolda tills tävlingen är slut, blir mer rättvist så :) Men det stämmer, bara att kommentera (som du gjorde). Lycka till!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  25. Så då kommer 2 olika böcker:
    Pettson och Findus (Katten Findus)
    Sen hitta jag även en hundbok:

    Flickan och hunden av Christina Kellberg

    SvaraRadera
  26. Åh vad kul! :D

    Hundbok:
    Tystnaden i bruset/the Knife of Never Letting Go av Patrick Ness, Manchee heter huvudkaraktärens hund! :)
    http://www.goodreads.com/book/show/2118745.The_Knife_of_Never_Letting_Go


    Beautiful Creatrues av Kami Garcia och Margaret Stohl, då Ravenwoods har en hund!


    Kattbok:
    Dead until dark av Charlaine Harris (True Blood 1), där Sookie Stackhouse har en katt, Tina. :)

    SvaraRadera
  27. Har även tipsat på facebook ger det extra lott? Hihi
    Kramiz

    SvaraRadera
  28. Jag är gärna med och tävlar. Vi börjar med HUND:

    Mitt (relativt långsökta) boktips är boken "Wonderstruck" (eller underverk som den heter på svenska) av Brian Selznick. Den handlar parallellt om två barn; Rose på tjugotalet (helt berättat i bild) och Ben på sjuttiotalet (helt berättad i text). Underbart vacker historia om att hitta sin familj och ta reda på vart man kommer ifrån. Hur allt knyts ihop: en bild av två vargar som visar sig ha väldigt stor betydelse för både Bens och Roses liv. Mer än så säger jag inte ;) http://www.goodreads.com/book/show/10128428-wonderstruck

    Med katter blir det igen inte direkt en katt som i liten kissekatt, utan ett lejon: Beneath the Lion's gaze (under lejonets blick på svenska) av Maaza Mengiste som handlar om en familj i Etiopien på sjuttiotalet under revolutionen. Väldigt gripande och stark roman. http://www.goodreads.com/book/show/7944218-beneath-the-lion-s-gaze

    Tänkte tipsa om tävlingen/svara på resten senare eller imorgon.
    emilie.kindvall@hotmail.com

    SvaraRadera
  29. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  30. Vilken kul tävling, här kommer minna tips,

    Hund:
    Oliver Twist, tänker då främst på Bills hund Bull (något komiskt att det heter samma som aktterna i Pelle Svanslös) Men även karaktären Räven (eftersom rävar tillhör hund familjen)

    En annan bok med en hund i sig är ju Skattkammarön, men i detta fallet är det den fruktade piraten Svarta Hunden

    En annan bok med en hund är naturligtvis Varghunden

    Katt:
    Den första boken jag kom och tänka på var facktis Alice i underlandet och Alice i spegellandet, Alice har sin katt Dihna i första boken och denne får sedan kattungar som spelar storroll både i öppnigen och avslutnigen i den andra boken. Sedan får man ju inte glömma filurkatten som lever i underlandet

    Sedan finns ju serie albumen om Lou (lite långsökt men det uttalas likadant)

    Sedan kan man ju alltid läsa en bok av Ivar Lo-Johansson, böckerna i sig har väll inget direkt med Lodjur att göra men ändå!

    // Erika

    SvaraRadera
  31. Timbuktu av Paul Auster som är så himla fin att jag grät floder, TS Eliots De knepiga katternas bok är musikalen Cats baserad på, väl ett måste i denna utmaning? ;) Mutts eller Morrgan och Klös är en tecknad serie med flera böcker, det kan inte bli sötare.

    Hundar och katter i serier tipsar för övrigt seriefrämjandet om i seriewikin:
    http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Lista_över_hundar_i_serier
    http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Katter

    Måste lägga till Beasts of burden till denna lista, en skräckserie där hundar möter mysterier, otroligt snygg. Vill ha mer!

    Det får räcka så länge, hoppas jag inte är för sent ute! Jättekul lek!

    SvaraRadera
  32. Den första boken i temat HUND jag kommer på är boken "Kringel" av Margret Rey. De hade den på mitt dagis och det var en av mina favoritböcker som liten. Den handlar om världens längsta tax och har en tax på omslaget, hur mycket mer hund kan det bli? Här kan du läsa en beskrivning till boken: http://www.bokus.com/bok/9789163851919/kringel/

    Nu kanske du tror att jag är värsta barnboksfanatikern, men när du nämner lodjur kommer jag att tänka på en annan bok jag gillade som liten (temat KATT). Nämligen "Plupp och lodjuret" av Inga Borg. Det var alltid böckerna om Plupp min pappa valde när det var hans tur att läsa godnattsaga för mig, och det var inte mig emot då jag älskade böckerna om den lilla blåhåriga figuren. Här kan du läsa om den: http://www.barnbokhandeln.com/plupp/2628-plupp-och-lodjuret-9789172991477.html

    Jag vet inte vad jag skulle tycka om någon av de här böckerna om jag läste dem nu, men när jag var liten fullkomligt älskade jag dem. Jag var nog inte så kräsen då...

    Här har jag länkat din finurliga tävling: http://bokhyllan.blo.gg/2013/march/kul-tavling.html

    SvaraRadera
  33. Jag vet att jag redan har kommenterat det här inlägget, men jag kom på två självklara böcker till jag måste få skriva. Den första är "Pettson och Findus" av Sven Nordqvist. Självklar bok med härlig katt i huvudrollen i temat KATT. Ännu en till bok i temat KATT har jag, kanske lite mer luddig är den förra. Boken är "Hungerspelen" av Suzanne Collins. Huvudpersonen Katniss kallas ju för "Katta" av sin bästa vän Gale. Dessutom har hon personlighet som en katt. Hon klarar sig själv och är bra på att överleva, är ganska slug men gosig och snäll när man lär känna henne. Precis som en katt!

    SvaraRadera
  34. Här kommer mina tips på "Hundböcker"

    *Människa utan hund av Håkan Nesser
    * Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon
    * Här vill inte hundar bo av Anna Ehring
    * Matilda räddar en hund av Kirsten Boie
    * 100 hundar som förändrade världen av Sam Stall
    * Molly Moon böckerna av Georgia Byng (Hund på framsidan)
    * Frankenweenie av Mark Salisbury (hund i handlingen och på omslaget)

    Och här är tipsen på "Kattböcker"
    * Pettson och Findus av Sven Nordqvist
    * Plupp och lodjuret av Inga Borg
    * Provläs
    * Katt kan på morgonen av Sanna Töringe
    * Den vita katten av Holly Black

    Jag tipsar om tävlingen på vår blogg också :)


    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...