onsdag 8 maj 2013

Ögat över månskäran

korsett


Här kommer mina tankar om den första korsettboken a.k.a. Ögat över månskäran. Detta är första delen i en trilogi, fråga mig inte hur jag kunde rättfärdiga att börja på ännu en serie. Gjort är gjort!

Året är 1895 när sextonåriga Gemma får sin första syn och det visar sig att hon är en häxa vars trolldom många är ute efter. Hennes familj flyttar från Indien till London och Gemma tvingas in på internatskola. Här blir hon rumskompis med en blyg, utfattig flicka samt bästis med amiralens odrägliga dotter.

Ibland hittar man nutidsmänniskor i dåtidsberättelser. Mestadels är Gemma Doyle en 2000-talstjej som kastats in i 1890-talet men ibland blir hon plötsligt lika gammalmodig som omgivningen. Det finns en kille (såklart!), han är mystisk, farlig och snygg (såklart!) och Gemma drömmer om honom så att det värker i den där delen av kroppen som hon aldrig har utforskat. o_O Jo, det står faktiskt så. Det hintas att sex är något som kvinnor bara genomlever för nationens bästa, för att befolka Storbritannien. Jag blir putt på att vår annars så moderna tjej inte alls ifrågasätter detta. Man skulle nästan kunna tro att Libba Bray, precis som en viss Meyer, skyr att skriva om tonåringar och sex. Men efter att ha läst Beauty Queens vet jag ju att så inte är fallet. Jag fattar inte vad författaren riktigt vill med Gemma…

Mer att störa sig på: Det händer inte särskilt mycket och i princip allt utspelar sig på skolan. Miljöombyte, tack! Jag kan heller inte förstå mig på magin och världen de kommer till, allt känns väldigt luddigt. Ponera dessutom att en översittare lovar att låta dig vara med i coola gänget (som du inte gillar) om du gör något dumt, sedan lurar hon dig och sätter dit dig. Skulle du vilja bli kompis med en sådan? Det vill tydligen Gemma och hux flux är de bästisar. Pfft!
   Berättelsen är väl okej, men överlag hittar jag alldeles för mycket att störa mig på för att riktigt kunna njuta av Ögat över månskäran och betyget blir en otillfredsställd trea. Trots det kommer jag fortsätta läsa denna lättsmälta YA-serie, här finns ändå något som lockar. Kan det vara korsetterna? :}

[utläst 2013-03-08]

Ögat över månskäran

 

Ögat över månskäran
(A Great and Terrible Beauty)
Libba Bray 2003
B Wahlströms 2007
420 sidor
ISBN: 9789132151354
Gemma Doyle #1
Goodreads-snitt: 3,77

kartonnage (utsåld): bokus pocket: adlibris bokus cdon
Engelska
häftad:
adlibris adlibris bokus bokus 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...