måndag 10 juni 2013

Pytterecensioner #6 Häxor, bovar och banditer

Idag har jag min andra fastedag. Jag började ju med 5:2-dieten förra veckan och klarade den första fastedagen finfint, men nu känner jag mig rätt låg. (Men vågen visar 1kg ner på en vecka, så jag tänker inte klaga.) Lika bra att låta hjärnan jobba lite, tänka på annat än magen och samtidigt stryka några böcker från recensionslistan!

 


Witch Child
av Celia Rees

Med den här boken dök jag förväntansfullt ner i häxträsket och fick en kallsup direkt. Något jag inte hade koll på, som direkt förstörde, är att boken ska föreställa en samling dagboksinlägg. Jag gillar inte ett så uppdelat berättande  men kan ibland motvilligt köpa det (t ex i Var är Alaska? och The Perks of Being a Wallflower) – men inte här! Här känns det krystat och inte alls som dagboksinlägg. Jag kan inte tro att någon skulle skriva såhär. Efter ett tag lyckades jag låtsas som att det var vanliga korta kapitel, då gick det bättre att läsa. Jag gillar ändå själva berättelsen, det är 1600-tal och religiösa utbölingar koloniserar Nordamerika och ropar “Häxa!” så fort någon säger emot dem. Men det slutar med en rejäl cliffhanger inför nästa bok. Jag ska kolla upp fortsättningen och är även den i dagboksform så kommer jag inte läsa vidare. Urkelburkel!

2+/5
(Hade blivit en trea om det inte varit för dagbokandet.)

Witch Child är tydligen en bok alla skolbarn i Storbritannien tvingas läsa. Den gavs ut på svenska 2001.

häftad: adlibris bokus cdon
goodreads



Bonjour tristesse
av Françoise Sagan
Den här klassikern tog jag mig an när Lundströms bokradio i P1 hade den som sin bokcirkelbok. Med sina nätta 144 sidor är den riktigt lättläst, men tyvärr känns den även lättglömd och återigen misslyckas jag helt när det gäller att bry mig om huvudkaraktärerna. Jag bryr mig inte alls och blev därför rätt besviken. Inte min grej.

2+/5

pocket: adlibris bokus cdon
goodreads



Sargassohavet
av Jean Rhys

Jag är inget Jane Eyre-fan och jag faller inte för denna kortis heller. Detta är alltså berättelsen om Bertha, galningen som i Jane Eyre sitter inlåst på vinden och eldar upp draperier om nätterna. Jag gillar att hon här får en egen röst, jag gillar hur Rhys skriver, men jag gillar inte Bertha och framförallt så bryr jag mig inte alls om henne. Känns bra att ha läst och stillat min nyfikenhet, även om den inte nådde så långt som jag hoppats.

2/5
[utläst 2013-05-18]

pocket: adlibris bokus cdon
goodreads



Den Magiska Cirkeln
av Anders Sundelin
Lite rädd blir man allt när man tänker på hurdana människor det finns… Jag lärde mig massor av att läsa den här boken, kanske mest pga. att jag inte visste särskilt mycket om Salaligan innan. Bitvis är boken seg med för långa stycken bestående av sidinformation som jag inte bryr mig om. Den blev bättre och bättre mot slutet men landar ändå bara på knappt godkänt.

2+/5
[utläst 2013-03-05]

pocket: adlibris bokus cdon
provläs | goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...