torsdag 11 juli 2013

The Pirate’s Wish

Åter dags för pirater och lönnmördare: det var potentiell dregelvarning på den här boken.

The Pirate’s Wish fortsätter precis där The Assassin’s Curse slutade. Vi får ingen genomgång, inget uppruskande av minnet, berättelsen bara drar iväg och jag snubblar efter. Efter ett tag minns jag dock hur tonårspuckad huvudpersonen Ananna kunde vara! För det är hon igen. När en huvudperson beter sig konstigt av outgrundliga skäl, trots att det är hon som berättar, då är det inte bra. Det är vad jag kallar att göra en Nora (efter den tonårspuckade huvudpersonen i Hush hush-serien) och jag klarar inte av det.
   Problematiken i den här boken är densamma som i The Assassin’s Curse: vi har en förbannelse att göra oss av med, i tre omöjliga steg. Steg ett klaras av tämligen omgående och sedan puttrar boken på. Vi blandar in en halvtam mantikora, fler pirater, fler konstiga Jules Verne-maskiner och ett par fina prinsessor, men det händer egentligen inte så mycket med förbannelsen. Med 50 sidor kvar var jag helt övertygad om att jag läste andra delen i en trilogi, men så tar sig boken en oväntad kallsup, flippar och serien avslutas tvärt. Det känns lite som att författaren inte kunnat lösa sin egenskapade förbannelse, som om hon bara slängde ihop något och resultatet blev ett slut som inte passar.
   Men jag gillar vissa bitar av boken, särskilt de med Naji. Han är fortfarande mörk och mystisk (om än fånigare än i första boken) och utövar sin blodsmagi, men vi får inte reda på så mycket nytt om honom och hans liv som lönnmördare. Det saknar jag, ge mig mer! Jag blev positivt överraskad när Cassandra Rose Clarke drog in sex och homosexualitet i berättelsen, utan att för den sakens skull göra en stor grej av det. Det är rätt sällsynt i de amerikanska ungdomsböcker jag läser.

Sammantaget tycker jag serien är knappt okej, första boken gillade jag verkligen men andra höll inte måttet. Är ni intresserade så läs dem tätt inpå varandra för de är egentligen två delar av en bok. Betyget för The Pirate’s Wish  blir en riktigt avslagen trea (hade det inte varit för mantikoran hade det inte blivit mer än två). Tyvärr!

 

The Pirate’s Wish
Cassandra Rose Clarke 2013
Strange Chemistry
327 sidor
The Assassin’s Curse #2
ISBN: 9781908844279
Goodreads-snitt: 4,05

häftad: adlibris bokus

 

Potatgnöl: Trots att jag verkligen försökte så lyckades jag inte få samma utgåva på båda böckerna. Första boken kändes lyxig med en matt, sammetsaktig finish, andra boken är helt vanlig och trist. Det syns inte jättemycket i bokhyllan men är ändå irriterande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...