fredag 2 augusti 2013

5:2-recept

Eftersom jag fick sån respons på min fasteboksrecension, både från boktokar och andra, så tänkte jag uppdatera er om läget och dela med mig av lite mattips. För mer information om 5:2-metoden, läs här.

Mosley och Spencers bok The Fast Diet innehåller 10 måltidsplaner för kvinnor (500 kcal) och 10 för män (600 kcal). Jag ska vara ärlig: jag har inte testat mer än ett par av recepten, men deras stekta morots- och kycklingröra är lätt att laga och jag har ätit varianter av den hur många gånger som helst. Efter några veckor med kyckling och morötter började jag se mig om efter något nytt och hittade en fin blogg med massor av recept!

lal

Lavender and Lovage är en riktigt snygg sida full med olika recept, men nu är det främst 5:2-avdelningen vi är intresserade av så ta er en titt! Svårt att få överblick? Sväng in på det här inlägget, där de populäraste recepten finns samlade; där finns såväl pannkakor s0m hamburgare!Det är dessutom skönt med recept som använder sig av tsk, msk, dl, gram och liknande istället för knäppa amerikanska koppar och andra underliga mått.

 

Det finns även en 5:2-kokbok av Mimi Spencer, med förord av Michael Mosley (Michael Mosley!), den kommer på svenska i slutet av 2013 och jag är nyfiken. Men tills dess letar jag vidare på nätet – har ni några bra sidor eller böcker att tipsa om?


 

Så hur ser mina fastedagar ut nu, 8 veckor efter starten? Jo, ungefär såhär:

Antingen går jag upp tidigt och sätter fart eller så ligger jag i sängen till elva och läser, för det är ju aldrig fel att läsa. Jag föredrar annars att träna på fastedagsmorgnar, bara några stora glas vatten och iväg! Jag är oförskämt pigg när jag fastar, framförallt på förmiddagarna. Många menar att träning på fastande mage ger bättre resultat, särskilt på blodvärden. Det blir sedan två löskokta ägg (180 kcal) med lite Kalles randiga (15 kcal), för att få lite protein efter träningen och för att ägg känns som riktig mat där varje kalori är näringspackad. Sedan är det vatten, vatten och mer vatten.

Hungrig? Drick vatten!
Ont i huvudet? Drick vatten!
Tråkigt? Upp ur soffan, hitta på något och drick vatten!

Vissa fastedagar får jag ont i huvudet och känner mig matt, framförallt när jag inte har något att göra. Då unnar jag mig frukt på eftermiddagen för att få upp blodsockret lite; 100g mogen vattenmelon i småbitar är gott (38 kcal), eller kanske 50g blåbär (29 kcal), ätna ett och ett. Ju längre tid det tar att äta desto bättre.


Min bild!

Efter kl 18 börjar jag fippla med kvällsmaten, som sagt har det blivit kyckling och morötter väääldigt ofta… Men igår provade jag pizza med blomkålsbotten vilket var mycket godare än jag hade väntat mig! Vanligtvis fnyser jag åt blomkål och när jag gjorde pizza-“degen” vände sig magen lite (jag tycker varm blomkål luktar satan). Men när degen var klar provsmakade jag mer än nödvändigt för den blev faktiskt god, och den färdiga pizzan luktade underbart! Jag delade pizzan med min ofastande mamma som gav omdömet “inget wow men helt klart något jag kan tänka mig att äta igen.” Det kallar jag godkänt.


Bild från Lavender and Lovage.

Igår blev det alltså två ägg och pizza, totalt under 450 kcal. Pizzareceptet hittar du på Lavender and Lovage: Low-Calorie Cauliflower Crust Pizza: Gluten Free, Paleo and 5:2 Diet Pizza Recipe. Nästa vecka ska jag prova någon av hennes fastesoppor, de verkar grymt goda och riktigt kalorisnåla!

Frågor på det?

4 kommentarer:

  1. tack för detta, Elen! bra att ha några recept att börja med. jag beställde den här boken på Adlibris

    5:2 Kokboken : Läckra recept på måltider med 100, 200 eller 300 kcal av Angela Dowden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör gärna av dig om ett tag och säg vad du tyckte om den! :)

      Radera
  2. Men är det så bra att fasta på morgonen då? Är inte frukosten det viktigaste målet?
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittar inte exakt vad de skrev om det just nu (har inte boken här), men det verkar som att frukosten inte alls är så livsviktig som man tidigare trott.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...