torsdag 31 oktober 2013

Sword Princess Amaltea, om vår skeva värld

Varför ska pojkar lära sig motorer och flickor baka kakor? Varför är det okej att Peach sitter på andra sidan bron bakom Bowser och bara väntar på att Mario ska rädda henne? I mitt huvud är det inte okej, det är felfelfelfelfel! Det var därför jag drogs till Sword Princess Amaltea, för här är allt precis tvärtom.

Sword Princess Amaltea är fantasy som utspelar sig i en värld där kvinnor styr, där män är svaga stackare som hunsas runt och står osynliga i bakgrunden. Prinsessan beger sig alltså ut för att möta draken, vinna prinsen och halva kungariket drottningadömet. Riddarna är kvinnor, banditerna är kvinnor, den milda omtänksamma föräldern är en karl. Det känns ärligt lite avigt att se så många tjejer överallt (utan att det är en romantisk blaha-tonårs-highschool-saga), men det vänjer jag mig gärna vid!

Jaha, Elen, hur var det nu med dig och manga? Visst, vi har väl inte kommit sådär strålande överens tidigare, men skam den som ger sig! Det här passar nämligen mig. Själva berättelsen känns som första delen i något större; vi har en huvudperson som är allt annat än perfekt och här finns hemligheter och lösa trådar inför fortsättningen. (Nämnde jag förresten att Natalia Batista är en svensk serietecknare? För det är hon.) Jag tror detta kommer bli bra och jag vill definitivt fortsätta läsa.

Ombytta roller är så jäkla välbehövligt!


Sword Princess Amaltea
Natalia Batista 2013
Kolik förlag 2013
176 sidor
ISBN: 9789186509347
goodreads-snitt: 4,00 (bara jag hittills – ändra på det!)

häftad: adlibris bokus cdon

Detta var ett recex från Kolik förlag – tack så hjärtligt!

 

För mig handlar det precis som i Egalias döttrar (som jag borde läsa snart) inte om att visa hur världen hade sett ut om kvinnor bestämde; det handlar om att visa hur skev vår värld, styrd av män, verkligen är. Det känns så jäkla skönt att våra könsroller ställs på ända i Sword Princess Amaltea och visar hur skev bilden av män och kvinnor faktiskt är under patriarkatet som styr oss. Dagens ord är skevt, för det är precis vad det är.

 

Jag skulle kunna rabbla irriterande exempel hur jäkla länge som helst, men en grej som börjat störa mig mer och mer senaste tiden är hur folk (tack och lov inte mina föräldrar) ska förfasas när jag säger att jag springer. Ensam. På ensliga småvägar och stigar i skogen. När det är mörkt! Hur vågar jag? Tänk om det kommer nån. Men för i helvete, jag tänker inte spendera mitt liv instängd och rädd för folk! Möter jag  nån så säger jag hej medan jag springer (hasar) vidare. Sån är jag; glor du på mig så hälsar jag på dig, det är inte mer än rätt. Enligt statistiken är det inte ens tjejer som borde vara rädda för överfall – det är unga män. Kan därför tilläggas att jag ALDRIG hört någon yttra liknande farhågor gällande min lillebror som springer längre, ensligare och oftare än vad jag gör.

Så på med löparskorna och ut och rör på er tills svetten avdunstar i moln runt er. Är det kvinnligt? Who cares – det är jäkligt häftigt, särskilt i motljus!

FNs nuvarande kampanj för kvinnors rättigheter är en serie bilder av kvinnor och världens skrämmande syn på dem oss. Hur är det egentligen med utvecklingen; blir mänskligheten verkligen förnuftigare?

Jag blir oerhört irriterad på att kvinnorna på dessa bilder är så jäkla sminkade. Jag har fan ingen skyldighet att sminka mig innan jag syns bland folk och det känns otroligt klumpigt av FN att inte lyckas ha med en någorlunda osminkad vanlig tjej. Och var är den gamla damen och den unga flickan?

Man vill ju så gärna tro att sökningarna som föreslås ovan är påhittade, men prova själv. Jag satte mig på google och gnisslade tänder, jämför exempelvis “kvinnor ska ” med “män ska ”

. . .

11 kommentarer:

  1. Låter som en superspännande bok och jag försökte genast sälja in den till min trettonåriga dotter, som hatar muschimuschi kärlekshistorier. Av trailern fick hon tyvärr känslan att det ändå är en sån kärlekshistoria, vad säger du om det? Blir Amaltea dödligt förälskad i prinsen som sen inte vill ha henne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hon vill egentligen inte gifta sig med honom (men måste pga. traditioner). Hon är en egocentrisk 17-årig prinsessa, men jag antar att hon och relationen till prinsen kommer utvecklas i kommande böcker, kanske blir hon kär i honom till slut? Vem vet :]

      Radera
    2. Såhär långt skulle jag inte vilja påstå att det är en kärlekshistoria överhuvudtaget, det är äventyr i fantasymiljö.

      Radera
  2. Vilket bra och viktigt inlägg och jag blir absolut sugen på att läsa boken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blev visst en hel del svordomar idag, men jag blir bara så in i Norden förbannad! >_<

      Radera
  3. Otroligt bra inlägg!! Denna skall jag tipsa mina barnbarn 12 och 14 år om!

    SvaraRadera
  4. Googlandet gjorde jag tillsammans med elever när de gick i sexan, det var mycket spännande att prata om!

    SvaraRadera
  5. Men åh den vill jag läsa... dumma att jag inte kan beställa den hit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli en trilogi, med lite tur kanske du slipper vänta så länge på resterande delar när du väl hittar tillbaka till Sverige igen :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...