tisdag 5 november 2013

Den svarta sjön

Har du sett böckerna om Tiger och Lille Brun? Det hade inte jag, men så flaxade en härlig uggleillustration förbi i ögonvrån och drog mig in.

Vännerna Lille Brun och Tiger bor i en fyr vid havet. När Tiger frågar Lille Brun hur han mår får hon inget slentrianmässigt bra-svar, Lille Brun berättar istället om ugglornas läten och hur han saknar sin bror som han brukade leka med. Han känner sig rätt dyster och Tiger bestämmer sig för att försöka tvätta bort det ledsna.


Observera att detta är bilder från första boken Ljusflickan (via GP.se och iTunes).

Berättelsen är varm men jag får inte ut så mycket av texten och den känns utseendemässigt klumpig och malplacerad. Det är istället bilderna som lyfter och som stannar kvar i minnet. David Polfeldts illustrationer är granna och kantiga och en del är så grymt fina att jag vill klippa ut och hänga dem på väggen. Det här blir helt klart en bok att bläddra i när inspirationen tryter.

 


Den svarta sjön
David Polfeldt
Kabusa Böcker 2013
43 sidor
ISBN: 9789173553339
goodreads-snitt: 3,00 (bara jag)

adlibris bokus cdon

Detta var ett recex från Kabusa Böcker – tack så mycket!

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...