lördag 30 november 2013

Inför morgondagens premiär

potatens-adventskalender-20

Är ni beredda? Det är jag. Nästan.

Imorgon är det så äntligen dags för alla julkalendrar att dra igång, vissa har tjuvstartat sedan länge men första december är ju ändå första december. Jag tänkte att ni här skulle få några ytterligare funderingar kring min decembertävling, hur den är upplagd och hur jag har tänkt mig att det ska gå till.

 

Öppna frågor
De öppna frågorna har inget facit. Alla såna frågor kommer vara öppna t o m 23 december kl 23.59 och alla kommentarer med svar kommer att publiceras direkt (eller så fort jag kollat att det inte är spam). Här ingår även eventuella boktipsfrågor och det är alltså okej att tipsa om böcker någon annan redan tipsat om. MEN! jag kommer, som alltid, att ge extrapoäng till smarta svar, så använd gärna hjärnan lite extra! En fråga skulle kunna se ut såhär:

Vilken är din favoritbok?

Ett svar skulle kunna vara “OMG!!! HARRY POTTER!!!” (1 poäng) eller en härlig utläggning om hur J.K. Rowlings böcker ändrat ditt liv till det bättre. (Skulle eventuellt kunna ge fler poäng, det är upp till mig. Domarn dömer!)

 

Stängda frågor
Det kommer att bli 11 stängda frågor, dvs. frågor där det finns ett korrekt svar. Dessa stänger kl 23.59 samma dag (om det inte står något annat) och era svar publiceras alla efter stängning. De stängda frågorna fokuserar på illustratörer jag har yrat om här på bloggen. Om du inte vet var du ska börja leta så föreslår jag adventskalendern 2012 samt taggen illustratör. (Jag vet att bloggers sökruta är allt annat än bra, prova istället att googla bokpotaten.blogspot.se + sökord.) En fråga skulle kunna se ut såhär:

potkv1
Vem är den oerhört talangfulla knölen bakom bilden till vänster?

Svaret (se bild ovan) är naturligtvis Elen Söderberg eller “Men det är ju du, din dumma schizofrena potat! ;)” (1 poäng)

 

På julafton sätter jag mig och räknar ihop era poäng, klipper ut lotter och fyller min Alice i Underlandet-mugg innan jag drar tre vinnare. Vinnarna borde alltså presenteras innan Kalle Anka, möjligtvis senare under kvällen när allt julklappspapper städats undan. Observera att det inte blir någon fråga den 24 december.

 

Hoppas ni hänger med och leker i december, jag ska försöka att inte krångla till det för mycket för er :) Och tveka inte att säga ifrån om något verkar konstigt.

 

På återseende i decemberyran!

 

(Mer om reglerna finns här.)

6 kommentarer:

  1. Kul kul hoppas jag har tid att vara med!

    SvaraRadera
  2. Jag skall försöka hänga med. har tipsat om din kalender här:
    http://lenasgodsaker.blogspot.se/2013/12/tips-om-adventskalender.html

    SvaraRadera
  3. Attans vi firar 25e här så glömde att igår var sista dagen att svara på öppna frågor =(

    Men stort God jul på dig och tack för en rolig tävling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske klarar dig ändå, håller på att räkna på lotterna här nu :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...