fredag 31 januari 2014

Grave Mercy–nu blir det lönnmördarnunnor!

I bear a deep red stain that runs from my left shoulder down to my right hip, a trail left by the herbwitch’s poison that my mother used to try to expel me from her womb. That I survived, according to the herbwitch, is no miracle but a sign I have been sired by the god of death himself.

Så börjar Grave Mercy av Robin LaFevers och genast satt jag som fastnaglad. Denna bok om lönnmördande nunnor lät ju bara hur grym som helst och jag var tvungen att lägga vantarna på den.

Det är 1480-tal i vad som idag är norra Frankrike. Fransmännen vill sno åt sig Bretagne och de lokala höjdarna försöker behålla det. Mitt i detta politiska rävspel hamnar 17-åriga Ismae (härligt namn!), i kloster tränad i konsten att döda dem som dödsguden märker som förrädare. Det är hennes första riktiga uppdrag utanför klostret och hon har dålig koll på mycket. Det är dags för henne att upptäcka hur världen fungerar och samtidigt hoppas att ingen upptäcker vad hon egentligen håller på med.
   Detta kändes aldrig som en lång bok, trots 549 inbundna sidor. Det är luftiga sidor men det är också skrivet på ett sätt som bara flyter på trots att tempot är rätt lågt. Jag vill hela tiden reda ut hur det ska gå och fortsätter läsa; jag vill veta vem som far med osanning, vem förrädaren egentligen är. Dessutom irrar jag inte bort mig i persongalleriet; trots att här finns många karaktärer med egna agendor att hålla reda på så blir det aldrig särskilt rörigt.

Grave Mercy var bättre än väntat. Det är härligt historiskt och bara lite övernaturligt, en smula romantiskt och lite tonårsfånigt, en blandning jag vill ha mer av och jag kunde inte motstå att direkt beställa hem fortsättningen. Dark Triumph handlar om Ismaes halvgalna klosterkamrat Sybella och omslaget är inte alls lika fint som det första. (Men mycket snyggare i verkligheten än på nätet och de är riktigt fina ihop i hyllan!) Tredje boken kommer någon gång under 2014.
   Det känns som att medeltiden håller på att bli min senaste insnöning. Potaten myser!

 

Grave Mercy
Robin LaFevers 2012
Houghton Mifflin Harcourt 2012
549 sidor
His Fair Assassin #1
ISBN: 9780547628349
goodreads-snitt: 3,97

inbunden: adlibris bokus cdon
häftad: adlibris adlibris bokus bokus cdon cdon

10 kommentarer:

  1. ÄR SÅ SUGEN PÅ DEN HÄR! (CAPS LOCK oh yeah)

    SvaraRadera
  2. Låter som något jag kunde gilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag att du skulle kunna :)

      Radera
  3. Oh, detta låter riktigt intressant! :D

    SvaraRadera
  4. Böckerna verkar väldigt bra! :)

    SvaraRadera
  5. Har läst flera bra recenssioner på den här nu, jag blir bara mer och mer sugen på att läsa den! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...