fredag 14 februari 2014

En underbar kärlekshistoria

Kärlek behöver inte vara rosa och fluffig med tindrande ögon; det kan handla om besatthet, kyla och ofrånkomlig död. Det har blivit dags för mig att yra om en bok jag hade höga förväntningar på, en bok jag suktade efter i 5 månader och som sedan ändå lyckades överraska positivt. Detta är kärlek!

 


Bild: Anders WIiklund/TT/arkiv. Bildkälla: hallandsposten.se

 

Det är mitten av 90-talet, jag är ca 10 år gammal och riktigt jäkla vetgirig. Favoritspelet är Backpacker och jag kan fortfarande 2014 förundras över hur mycket jag lärde mig av det. Det var där jag fick reda på bl. a. vad  Bob Dylan heter, vad en fogsvans är och namnet på Andrées ballong.
   Samtidigt som jag sitter vid datorn och spelar sitter Bea Uusma i en fåtölj på en tråkig fest och drar en bok ur en bokhylla. Boken heter Med Örnen mot polen. Andrées polarexpedition år 1897. Hon börjar läsa. Hon fastnar.  Femton år senare, i Expeditionen: Min kärlekshistoria, lär hon mig mer än jag trodde man kunde veta om den totalt misslyckade expeditionen som slutade på Vitön för över hundra år sedan.

Expeditionen: Min kärlekshistoria har en riktigt passande titel. Hela boken beskriver Bea Uusmas besatthet, hennes behov av att reda ut vad som hände Salomon August Andrée, Nils Strindberg och Knut Frænkel ute på isen. När hon beskriver dem och vad de hade planerat att göra tappar jag hakan. Hur i hela fridens dar kunde de få för sig att göra något så dumt? Kunde de verkligen vara så naiva? Det är ofattbart hur oförberedda de var. Ett skrämmande tydligt exempel är att världsrekordet för ballongflygning var mindre än 24 timmar. Hur lång tid planerade Andrée att det skulle ta att flyga över Nordpolen? 6 dygn…
   Det finns fler exempel som får det att krypa i mig, inte kunde de väl på allvar vara så fel ute? Men det kunde de tydligen. Jag vill inte avslöja mer för er, ni bör läsa själva och känna obehaget. Ni bör följa med Bea Uusma när hon rotar i arkiven, när hon åker till Arktis igen och igen och när hon funderar.

 


Bildkälla: wikipedia

 

Detta är en riktigt vacker bok (observera att jag läst den stora illustrerade utgåvan) lite avskalad men ändå så fin, så fin med många stora bilder, helsides- och heluppslagsfoton från både 1800-talet och idag, kartor, ritningar, porträttbilder, anteckningar och annat. Det är rakt igenom så sagolikt nördigt och Uusmas nördighet liksom smetar av sig på mig. Jag vill också veta mer, plötsligt behöver även jag reda ut vad det var som hände. Tänk att en faktabok kan vara så spännande!

 


Bildkälla: gp.se och minabibliotek.se

 

Det ska till något riktigt, riktigt bra för att någon annan bok än Expeditionen: Min kärlekshistoria ska bli årets bästa läsning 2014. Detta är helt klart en ny favorit, potaten gillar!

 

Ett litet, litet smakprov från boken.


Expeditionen: Min kärlekshistoria
Bea Uusma 2013
Norstedts 2013
307 sidor
ISBN: 978113037554
goodreads-snitt: 4,45

illustrerad utgåva: adlibris bokus cdon
textutgåva: adlibris bokus cdon

 

Övrigt att notera: det verkar som att Karin af Klintberg har jobbat med en dokumentär där man följt Uusma till Arktis. Hittar artiklar om det från 2011 så nu är ju frågan var den där dokumentären blev av. Hoppas den dyker upp!

14 kommentarer:

  1. Den verkar absolut läsvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte höja den för mycket till skyarna och riskera att folk får för höga förväntningar, men den är ju helt grym! :D

      Radera
  2. Hej!
    Eftersom det är Alla hjärtans dag idag så tänkte jag sprida lite kärlek (det är ju så dumt egentligen att jag bara gör det på just den här dagen, jag tänker ju ofta på hur mycket jag gillar er, men jag tänkte att jag kanske äntligen skulle göra slag i saken)

    Jag vet inte riktigt om du vet att jag följer dig (vilket jag gör^^) eftersom jag inet kommenterar superofta. I vilket fall som helst tycker jag vääldigt mycket om din blogg! Först och främst för att du läser en del annorlunda böcker och jag tycker om att få tips om böcker som jag kanske inet annars skulle hitta. Sedan tycker jag om din blogg för att dina recensioner alltid är väldigt ärliga och det gillar jag. Sedan är dina illustrationer av ugglor (för det är väl du som gör dem?) så sjukt vackra att jag typ bara vill smälta bort. Till sist tycker jag väldigt mycket om dina videor och jag blir alltid lika glad när jag ser att du gjort en :)

    Så, tack för en toppenbra blogg och jag hoppas du har haft en bra dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh, vilket underbart initiativ :D Tack så oerhört mycket, de orden värmer! ^^ Är det nu jag ska passa på att säga att jag följer dig också? Är inte heller någon direkt höjdare att kommentera nämligen. Jag får nog sno över till din blogg och skriva en rad eller två.

      Visst är ugglorna mina, jag skulle aldrig få för mig att smycka min blogg med någon annans alster (och om jag gör det så lär det stå uttryckligen).

      Jätteskönt att höra att det finns människor som uppskattar det jag gör här, ibland kan man känna sig som en avkrok på internätet och då är det svårt att formulera sig i skrift eller stå framför kameran och ha kul.

      Återigen tack!!!

      Radera
  3. jag väntar otåligt på Expeditionen. under tiden har jag svarat på fem frågor om mina bokhyllor. kanske vill du också göra det?
    http://mrscalloway.blogspot.se/2014/02/fem-fragor.html

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Klart du ska! :D Och hoppas att jag inte yrat för galet om den och satt för höga förväntningar hos dig. Skruva ner dem så mycket du kan innan du läser, det är den här boken värd.

      Radera
  5. Vilken passion, att hon blev läkare för att förstå vad de dog av! Älskar den sortens besatthet, jag kanske måste kolla in den här boken, fast den verkligen är långt från det jag brukar läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det fantastiskt! Jag blir lite avundsjuk då jag själv inte har en aning om vad jag vill bli när jag blir stor.

      Radera
  6. Har beställt den illustrerade på bokrean. Ser fram emot att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir du bara ett uns lika förälskad som jag så lär du tokgilla den :D

      Radera
  7. Läser den här just nu. har läst halva och jag gillar. Väldigt mycket!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...