måndag 10 februari 2014

Människans ursprung

Detta inlägg gäller inte böcker men det struntar jag i – det är ju fakta och något jag älskar. Det finns nämligen en dokumentär som betytt mycket för mig, en dokumentär som fått mig att uppskatta min kropp och ge mig ut i löpspåren. Det handlar om hur vi blivit sådana vi är, varför våra kroppar ser ut och fungerar som de gör och det är så jäkla intressant!
   Just nu visas denna serie, Människans ursprung, på Kunskapskanalen.


Trailer för tredje delen (om hjärnan) som visas på fredag på Kunskapskanalen.

Detta är en riktigt välgjord och genomtänkt programserie full av aha-upplevelser för mig. Det händer nämligen rätt ofta att jag sitter och funderar på varför min kropp är som den är. Jag vet exempelvis att jag är tjock för att mina förfäder behövde vara svälttåliga, men varför sitter kärringstöten så jäkla illa till?! Och varför ser jag så dåligt, borde inte synfel sållats bort? Inte så att jag klagar, hade inte evolutionen gått som den gått hade ju inte jag funnits och jag är rätt glad att jag finns :}
   Min poäng är att den här serien tar upp hur vi blivit som vi är, hur vi i våra kroppar kan se vad vi är skapta för. När jag fick reda på att vi hur vi verkligen är gjorda för att springa (avsnitt 1, @33:00) så fick det mig att börja springa. Jag var ju tvungen att ta reda på om min kropp klarar av det den är gjord för.
   Jag är numera så jäkla glad i min kropp och resan från att inte tycka om mig själv till att gillande leta magmuskler började med tjejernas OS-mara 2012 och just den här bbc-serien.

För den intresserade som är för sent ute för att se via svt play (eller som av annan anledning inte kan kolla där) så finns alla avsnitten på youtube:
Origin of Us – Bones
Origin of Us – Guts
Origin of Us – Brains

Kom igen, lär er något nytt och nörda ner er med mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...