fredag 28 februari 2014

Stora döden av Dick Harrison

Den värsta katastrof som drabbat Europa

Första och fetaste boken för mig i fakta i februari 2014 var en oväntat underbar tegelsten. Vissa ämnen gör mig nämligen nördigare än andra och denna bok handlar om något som fascinerat mig sedan mellanstadiet. Se upp, här kommer digerdöden.

 

storadöden

 

Jag brukar inte sätta en massa lappar i böcker jag läser och jag brukar definitivt inte kladda i marginalerna och stryka under meningar, men nu har jag gjort det. Igen och igen. Och igen och igen och igen! Det är makalöst intressant läsning och trots att Harrison skrivit en redi tegelsten så blir den aldrig tråkig eller seg. Här finns bilder som livar upp innan jag tröttnar på textstycken, här finns kapitel som har vett att ta slut innan de blir dryga. Kort sagt är Stora döden en bok som var så mycket bättre än jag vågat hoppas på och som jag lärt mig massor av att läsa. Den är mastig och tog tid att plöja, men det gjorde mig inget.
   Vi får följa digerdöden genom Europa och höra människornas fasanfulla vittnesmål från tiden då pesten härjade som värst. Det är inte utan att man känner obehaget komma krälande. Ofattbart många människor dog och det går helt enkelt inte att fatta, idag är ju döden något avlägset, något som i princip bara drabbar gamla människor. Digerdöden ryckte bort en stor del av befolkningen på ett ögonblick och återkom i nya vågor under hundratals år. Kan vi förstå hur det påverkade människorna? Jag kan det inte.

“Det är enklast att låta siffrorna tala för sig själva. Av Europas omkring 80 miljoner invånare dog mellan 26 och 40 miljoner under åren 1347-1352. Det gör digerdöden till den största enskilda katastrof som vår världsdel har drabbats av i historisk tid.” (Stora döden, s. 420)

Vi ska också komma ihåg att dessa 30-50% är ett genomsnitt för hela kontinenten och att vissa byar och områden drabbades otroligt hårt medan andra kunde undslippa nästan helt. Alltså kunde dödstalen vara långt över 50% på vissa platser. Och glöm heller inte att detta är en beräkning för fem-sex år och att pesten kom tillbaka gång efter annan under åtskilliga sekler. Det får en att uppskatta vilken tur vi har som lever just här, just nu. Frågan är hur länge turen varar.

 

Är du också lite historienördig i allmänhet eller digerdödsnördig i synnerhet så borde du kolla upp denna bok. Stora döden tog dessutom hem Augustpriset 2000 så uppenbarligen är det inte bara den insnöade potaten som fastnat för den. Jag har inte så mycket mer att säga; den är helt enkelt riktigt jäkla bra. Tjock men naggande god!

 

storadoden
Stora döden: Den värsta katastrof som drabbat Europa
Dick Harrison 2000
Ordfront 2002
430 sidor
ISBN:9173248525
goodreads-snitt: 3,71

pocket: adlibris bokus cdon

E-boken finns just nu på adlibris bokrea för 19 kr.

12 kommentarer:

  1. Låter väldigt intressant :) såg en engelsk dokumentär om digerdöden häromdagen där de pratade om att befolkningen i landet halverades från 5- till 2,5miljoner under den första intensiva vågen. Helt ofattbart att tänka sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt fantastiska siffror - man fattar inte!

      Radera
  2. Alltså... det är nåt med Digerdöden som fascinerar mig. jag vet inte vad... men nåt är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig med. Tror det har med ofattbarheten att göra, den totala maktlösheten inför en pandemi som denna. Alla har vi ju förfäder som överlevt pestvåg efter pestvåg, det gör en en smula ödmjuk att tänka på dem. Som när jag genom släktforskningen kommer till ett pestår och ser hur otroligt många som plötsligt begrovs samtidigt. I Bräkne-Hoby (ett par mil härifrån i Ronneby kommun) dog 75% av befolkningen i den sista (eller senaste?) pestvågen, i början av 1700-talet (Stora döden, s. 414). Det är inte alls så långt bort, varken i tid eller rum.

      Radera
    2. Jag vet inte vad det är med mig. Men jag blev alltid så fascinerad av hemskheter i skolan, Digerdöden, häxbränningar...

      Radera
    3. Haha, satt precis och letade efter om Dick skrivit något om häxförföljelserna! :P Och efter Uusma, naturligtvis - fredagsnöje! ;D

      Radera
    4. Klockrent!
      Sånt här är så kul. :)

      Radera
  3. Tycker att böcker som denna är otroligt intressant. Borde absolut läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du står ut med e-böcker så är ju 19 kronor inte ens en bussbiljett, prova! :D

      Radera
  4. Har velat läsa denna boken länge. Nu är jag ännu mersugen

    SvaraRadera
  5. Ohh, vilken maffig bok, så skickligt av honom att kunna skriva en så tjock och faktafylld bok på ett så bra sätt som du beskriver!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...