fredag 5 december 2014

5 december

IMG_5922Välkommen till Potatens adventskalender 2014, ett hopkok inlägg om sådant en bokpotat tycker är viktigt. Det är klart att jag ska ha en adventskalender, det är klart att någon ska vinna en awesome bok eller två och det är klart att du ska vara med och leka!

 

5 december 1901 föddes Walter Elias Disney, så vad passar väl bättre än att göra femte luckan till en Disney-lucka? Och vad passar då bättre än att bläddra lite i mina monsterböcker? Detta är bara så jäkla bra!

Disneys The Archive Series är en samling böcker i storformat (29x33cm) helt bestående av skisser och målningar. Jo, helt bestående av bilder – enda undantaget är tre sidor förord. Sagolikt är vad det är! Som namnet antyder har man öppnat upp arkiven och valt ut de bästa bilderna från snart hundra år av makalöst skapande.
   Jag äger första boken, Story, och tredje boken, Design och det är definitivt trean som är min favorit.

IMG_5923IMG_5925IMG_5920IMG_5926

Story består till största delen av mer eller mindre ruffa skisser. Jag saknade mer färdiga målningar, fler konceptskisser och stora, maffiga uppslag. Förmodligen var jag inte den ende som kände så, för tredje boken har så mycket mer av allt detta! I Design är det färgglatt och mer konceptfyllt men det är också en större tyngd på senare filmer (alltså från Den lilla sjöjungfrun och senare), vilket jag som 80-talist tycker är grymt!
   Jag kan sitta och förstrött bläddra fram och åter i båda böckerna, även om det främst är trean som sätter griller i mitt kreativa huvud. Så till alla Disneynördar därute säger jag: kolla upp dessa och pela in dem på önskelistan. På min egen önskelista huserar fjärde boken, Layout & Background årgh, jag måste skaffa den innan den säljer slut!

 

Se här hur fin Design är!

Story
goodreads
Design
goodreads | adlibris bokus cdon


Dagens fråga
Från vilken sång i vilken Disneyfilm är teckningen nedan hämtad?

IMG_5921

(Svara senast 7 december kl. 23.59. Mer information om tävlingen hittar du här.)

Alla bilderna idag är dåliga mobilbilder av uppslag i böckerna.

6 kommentarer:

  1. NEJ MEN SHIT! Den boken bara måste jag ha, helst allihopa dessutom! Men frågan var svår. Både film och sång alltså? Hmm... den enda filmen som jag kan komma på är Atlantis men sång vet jag inte.

    SvaraRadera
  2. Wow de här böckerna skulle jag mycket gärna ha hemma ! Bilden är från sången Hellfire från The Hunchback of Notre Dame. underbar film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad skönt att någon listade ut det, började nästan tro att jag var helt övernördig som håller koll på alla disneylåtar :P

      Radera
    2. älskar all musik från disneyfilmerna så jag skulle nog ha varit besviken på mig själv om jag inte kunnat denna :D du är alltså inte ensam disneynörd ! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...