fredag 23 oktober 2015

Drömmen om en trädgård

Plötsligt står man där i kassan och betalar för en bok som man inte vet något om, när man egentligen bara skulle köpa vaniljsås till äppelpajen – hej, impulsköp! Denna snygga trädgårdsbok är ett strålande exempel på hur bra det kan gå när man drar med sig något oväntat hem. I söndags hände nämligen något som jag väntat på länge nu: jag ville läsa, läsa, läsa! Och jag gjorde det – innan dagens slut hade jag tagit mig igenom Drömmen om en trädgård.

Detta är en inspirerande härlighet som fler borde läsa. Sanna Töringe visar oss runt i sin trädgård, bit för bit berättar hon vad som försiggår, hur det sett ut tidigare, hur hon begått misstag, ändrat sig och hur hon tänker sig att det ska bli i framtiden. För det är ju det som är grejen med en trädgård - den är inte statisk, den ändras i takt med ogräs, årstider och de idéer som dyker upp i trädgårdsmästarens huvud. Man måste få prova och man måste få misslyckas. Detta är en bok fullpackad med vackra bilder, en bok som ger mig idéer, får mig att planera, fundera och drömma om nästa säsong. Det hade jag aldrig vågat hoppas på där i kassakön – en fullpoängare för den som söker inspiration och trädgårdsglädje snarare än konkreta fakta kring specifika växter, men min trädgårdsmästarhylla behöver även sådana här böcker!

 

Drömmen om en trädgård: planering inspiration växtval
Sanna Töringe
Foto: Helene Toresdotter
Bokförlaget Semic 2008
143 sidor
ISBN: 9789155236908
goodreads-snitt: Inget än, men en femma från mig!

adlibris bokus

 

Ännu en av Sannas böcker är nu på väg hem till mig, Vildvin och honungsros: klätterväxter för gröna rum finns nämligen på bokus höstrea och jag vill läsa mer från henne!

 

Vilken är din favorit bland trädgårdsböckerna?

2 kommentarer:

  1. Har många många favorier, just nu om vinterträdgårdar, Karin Berglund, Lotte Möller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte läst något av dem, får kolla upp. Tack för tipset :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...