tisdag 10 november 2015

The Accident Season

Spökig, småmysig och en liten smula creepy – så sammanfattar jag denna irländska ungdomsroman. Den är som ett mysigt avsnitt av Are You Afraid of the Dark?, om ni minns den serien från början av 90-talet (se klipp nedan). Jag plockade upp den för att jag tänkte mig lite kusligheter i allhelgonatid och i The Accident Season fanns mycket jag gillade, trots att det nästan tog hela månaden att komma igenom den.
   Det är highschool, fast på Irland; det är verklighetstroget, fast ändå inte; det är så jäkla skönt när allt inte faller inom ramarna för det väntade, för hur YA brukar se ut. Denna debut handlar om en familj som en månad om året blir riktigt olycksbenägen. Varje oktober åker de fram och tillbaka från akuten, stygn sys, lemmar gipsas och i år ska det bli deras värsta olyckssäsong (accident season) hittills. Frågan är varför denna förbannelse vilar över dem.
   Det handlar om två ungdomar som faller för varandra trots att de inte får, om en familj med alldeles för mycket osagt. Så ja, det är tonårsgrejer, fast lite annorlunda från vad jag vant mig vid från amerikansk YA. En halloweenfest, kusliga hemligheter, övernaturligheter och trevlig läsning i ett rätt lugnt tempo. Kolla upp den om YA och magical realism är din grej!

 

A buried fear. A forbidden love.
Every secret is an accident
waiting to happen.”

 

The Accident Season
Moïra Fowley-Doyle 2015
Corgi
281 sidor
ISBN: 9780552571302
goodreads-snitt: 3,75

adlibris bokus cdon

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...